Dansk

Argumentationsanalyse - hjemmel?

02. april 2014 af NannaJan - Niveau: A-niveau

Okay, så jeg er i gang med AT, har læst et blogindlæg og skal i gang med min argumentationsanlyse Blogindlæget handler om Super Size Me af Morgan Spurlock, bloggeren er meget kritisk og jeg skal sætte indlægget "ind i" argumentationsanalysen. Har været inde på Systime og læse lidt, men jeg er ikke helt sikker på fremgangsmåden. Har sat svar ind der hvor jeg kan:

De tre hoveddele er påstand, belæg og hjemmel.

påstand: det synspunkt der fremføres og som afsenderen gerne vil have tilslutning til - altså at Super Size Me er en åndsvag film, baseret på et åndsvagt grundlag, åndsvagt udført.
belæg: det der fremføres som støtte for påstanden - altså at eksperimentet i første omgang var dumt og at resultatet er indlysende. 

Men så kommer jeg til "hjemmel" og er lidt lost:
hjemmel: den generelle regel der udgør grundlaget for at et bestemt belæg kan fremføres for en bestemt påstand.

Desuden skriver de også om styrkemarkør,gendrivelse og rygdækning hvor jeg også er lidt blank. 

Ved at jeg spørger om en del, og at det nok er en større opgave, men jeg vil meget gerne have hjælp til at komme videre. Linket til blogindlægget er her: http://justjohnwright.com/print/to-all-who-loved-super-size-me/

Krydser fingre!


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 af sashii

Du skal nok have mest vægt på, hvorvidt han formår at overbevise læseren med sin argumentation. 

Husk ikke at have for meget fokus på påstand, belæg og hjemmel. Det er vigtigere at kigge på gendrivelse, rygdækning, styrkemarkører, plus/minus ord, appelformerne og sprogbruget.

Gendrivelse: afsenderen modsiger sin egen påstand, for at få sit argument til at fremstå stærkere
Rygdækning: argumentet underbygget med undersøgelser/analyser
Styrkemarkører: ord, som forstærker indtrykket som "det er vildt dejligt!"
Plus/minus ord: ord, som er enten negativt eller positivt ladet
Appelformerne:
     Logos - apellerer til fornuft. Det kan være statestikker og facts
     Patos - apellerer til følelserne
     Ethos - der henvises til en person med troværdighed (som en læge). I visse tilfælde kan afsenderen selv have et stærkt ethos.

Lav en liste, hvor du skriver alle disse ting ned MED eksempler, hvorefter du kan få dem skrevet ned i en sammenhængende tekst. Det gør det en del lettere. 


Skriv et svar til: Argumentationsanalyse - hjemmel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.