Matematik

Fraktil

04. april 2014 af yololol (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal fin 25%-fraktilen af en talrække. Hvordan gør jeg? Jeg ved heller ikke hvad det er?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2014 af Singlefyren (Slettet)

Det er den værdi, hvor 25% af tallene ligger under.

Hvis du fx har data: 1 1 2 3 3 4 5 7 8 9 9 13 

Her er 12 målinger, så ligger 25% (3 stk) under værdien 2. Dvs 25% fraktilen er altså 2.

Skal det findes grafisk, så kan man prikke de opsummerede procenter ind i et histogram, med % opad og værdi henad, og aflæse ved 25%. Man kan forbinde prikkerne/toppene med linjer.

Svar #2
04. april 2014 af yololol (Slettet)

Det er den værdi, hvor 25% af tallene ligger under.

Hvis du fx har data: 1 1 2 3 3 4 5 7 8 9 9 13 

Her er 12 målinger, så ligger 25% (3 stk) under værdien 2. Dvs 25% fraktilen er altså 2.

Skal det findes grafisk, så kan man prikke de opsummerede procenter ind i et histogram, med % opad og værdi henad, og aflæse ved 25%. Man kan forbinde prikkerne/toppene med linjer.

Så er der så hver tredje tal? Eller er det kun et tal man skal finde?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det er kun eet tal

Brugbart svar (0)

Svar #4

Sorter tallene i stigende rækkefølge.

Divider antallet af tal med 4. Hvis dette fx giver 3, så finder du 3de tal fra venstre som er dit svar.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det er den værdi som 1/4 af tallene er mindre end eller lig med.

Svar #6
04. april 2014 af yololol (Slettet)

Sorter tallene i stigende rækkefølge.

Divider antallet af tal med 4. Hvis dette fx giver 3, så finder du 3de tal fra venstre som er dit svar.

Jeg har divideret antalle af tal med 4, og det gav 60,5, så hvad gør jeg når det er et decimaltal? 

Skriv et svar til: Fraktil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.