Matematik

Hjælp til længde i en ottekant

15. maj kl. 22:16 af Denstuderende25 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg sidder med en opgave som jeg ikke aner hvordan jeg skal komme videre med. (Se vedhæftet skærmbillede).

Jeg har lavet opgave a) Bestem ringens volumen, som jeg fik til at være ca. 2748.89 cm3 og opgave b) Bestem arealet af diamantens øverste flade, som jeg fik til at være 816.0041840 cm2.

Jeg har venligst brug for hjælp til opgave c) Vis at længde L≈ 52 cm. Se figur 3. og opgave d) Bestem vinklen v mellem diamantens øverste flade og den skrå sidekant. Se figur 3.

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj kl. 01:45 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #2

c) Brug Pythagoras

Vedhæftet fil:_0.png

Brugbart svar (0)

Svar #3

eller trigonometri

Vedhæftet fil:_1.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. maj kl. 04:04 af ringstedLC

d)

Regn med den eksakte værdi for L

Vedhæftet fil:_2.png

Svar #5
16. maj kl. 11:57 af Denstuderende25

Tak for hjælpen!

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj kl. 14:21 af M2023

#0. I opgave d) lægges der op til brug af en tegning og til at oversætte en tre-dimensionel opgave til en to-dimensionel. Typisk gøres dette ved at lægge en snitflade gennem den tre-dimensionelle figur og betragte den fremkomne to-dimensionelle figur. Herefter beregner man vinklerne. Hvis man spørger AI, så får man følgende:

Spørgsmål til AI:

En pyramidestub har regulære 8-kantede endeflader. Øverste kantlængde er 13 og nederste er 20. Højden er 15, øverste bredde er 34 og nederste bredde er 52,3. Der lægges et snit lodret gennem stubben der skærer en diameter i hver endeflade. Hvilken snitfigur får man ud af det? Hvilke vinkler har denne figur?

Svar fra AI:

Man søger den største vinkel, dvs. 121,4°.

Bemærk, at man ikke får samme svar for den største vinkel, hvis man kun spørger til den største vinkel.

Vedhæftet fil:Trapez.png

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. maj kl. 14:35 af M2023

#6. Jeg prøver lige at omformulere spørgsmålet, hvor jeg bruger diameter i stedet for bredde.

Spørgsmål: En pyramidestub har regulære 8-kantede endeflader. Øverste kantlængde er 13 og nederste er 20. Højden er 15, øverste diagonal er 34 og nederste diagonal er 52,3. Der lægges et snit lodret gennem stubben, så den skærer en diameter i hver endeflade. Hvilken snitfigur får man ud af det? Hvilke vinkler har denne figur?

Svar:

Bemærk det enklere svar, da AI ikke længere føler behov for at beregne diametrene. Jeg vil nok ikke anbefale at bruge AI til løsning af tre-dimensionelle opgaver, hvis man ikke har andre hjælpemidler til at kontrollere svaret med.

Vedhæftet fil:Trapez_2.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. maj kl. 19:28 af M2023

#7. Jeg skulle vist have skrevet "diametral" i stedet for "diameter". Det ser i øvrigt ikke ud til, at man behøver den skrå længde, selvom AI beregner den...!?

Skriv et svar til: Hjælp til længde i en ottekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.