Dansk

Barndommens gade af Tove Ditlevsen

07. april 2014 af Hejsa012 - Niveau: 9. klasse

Hej! Jeg er igang med at analysere "Barndommens gade". Nogen der kan hjælpe med hvad teksten handler om? Jeg synes at det er lidt svært at forstå pointen med digtet :-)

- Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Dette kan måske hjælpe dig videre

http://toveditlevsen.wikispaces.com/Barndommens+gade


Svar #2
07. april 2014 af Hejsa012

Videoerne gad ikke at virke :-/ Men tak alligvel!

Andre? :-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. april 2014 af snugglepuff (Slettet)

Digtet handler om at hun savner gaden og tænker tilbage hvad hun har oplevet. Hun vil gerne væk fra gaden, men på en måde ikke fordi hun til sidst finder ud af at hun er en del af gaden og selvom hvor langt hun rejser vil hun altid være en del af den. Alle hendes barndoms minder er knyttet til gaden, og det var barndommens gade der gjorde hende til den tove vi kendte.

Resume

Det er digtet, hvor jeg har lavet den om til mit eget sprog, sådan den er bedre at forstå.

Jeg er gaden du voksede op i, og er grundlaget for hvem du er. Jeg er gaden din barndomsminder er knyttet til, som du savner. Det er mig der er dine moders gamle og slidte hænder af bekymringer. Jeg er din fars bekymrede sind. Jeg er gaden, hvor du havde dine første tanker. Jeg gav dig de negative sider af livet. Jeg er skyld i at du blev trist, en drivende regnvejrs nat. Jeg gjorde dig fortræd, og gjorde dit hjerte stærk.  Men jeg rejste dig alligevel op igen, og tørrede dine tårer bort. Det er mig der har lært dig at hade, jeg lærte dig hårdhed og selv at være ondskabsfuld. Jeg gav det stærkeste redskab, og du skal bruge dem godt. Jeg lærte dig at passe på dig selv, og med dem skal du kende mennesker igen. Møder du en med det samme blik, skal du vide at han din ven. Hører du en præcis tone, stemt til en skønnere sang, skal du savne efter min stemmes ru og usikker klang. Du rejste væk, men voksede du fra mig. Jeg er gaden du voksede op i, og jeg kender dig altid igen.

 Ja jeg er gaden du voksede op i, og er grundlaget for hvem du er. Jeg er gaden din barndomsminder er knyttet til, som du savner. Du rejste væk, men voksede du fra mig. Jeg er gaden du voksede op i, og jeg kender dig altid igen


Svar #4
08. april 2014 af Hejsa012

Tusind tak for hjælpen!! :D

Svar #5
08. april 2014 af Hejsa012

- Andre der kan hjælper? :-) 


Skriv et svar til: Barndommens gade af Tove Ditlevsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.