Kemi

Gæring

11. april 2014 af SerAkrJun - Niveau: B-niveau

Hej jeg har to spørgsmål jeg virkleig gerne vil have hjælp til:

a) I Bourgogne i Østfrankrig laves hvidvin af chardonnay-druen. Mosten indeholder typisk 180 g glucose pr. liter. Hvilken alkoholprocent vil der kunne give, hvis al glucosen gæres til ethanol?

b) I Sauteres i Sydfrankrig laver man sød vin af druemost med meget højt glucoseindhold på godt 300 g/L. Men det er svært at få gæringen i gang. Hvilke problemer kan denne most give gærcellerne?

Hvis det kan lade sig gøre vil jeg også gerne have hjælp til formler, så jeg bedre kan forstå det....


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2014 af mathon


Svar #2
11. april 2014 af SerAkrJun

er det en teknisk fejl eller...? svar#1


Brugbart svar (1)

Svar #3
11. april 2014 af mathon

a)

    180 g gæret most producerer 2 mol ren alkohol med densiteten 800 g/L
    med massen
                           m=\left ( 2\; mol \right )\cdot \left ( 46,07\; \frac{g}{mol} \right )=92,14\; g

     alkoholvolumenprocent:
                                           \large p_{vol}=\frac{\frac{92,14\; g}{790\; \frac{g}{L}}}{0,01\; \frac{L}{\%}}=11,7\%       
                                                                                         hvor der er set bort fra volformindskelsen ved blanding med vand
                          


Svar #4
11. april 2014 af SerAkrJun

hvordan ved du at man densiteten blliver 800 g/L


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. april 2014 af mathon

#3

a)

    180 g gæret most producerer 2 mol ren alkohol med densiteten 790 g/L
    med massen
                           m=\left ( 2\; mol \right )\cdot \left ( 46,07\; \frac{g}{mol} \right )=92,14\; g

     alkoholvolumenprocent:
                                           \large p_{vol}=\frac{\frac{92,14\; g}{790\; \frac{g}{L}}}{0,01\; \frac{L}{\%}}=11,7\%       
                                                                                         hvor der er set bort fra volformindskelsen ved blanding med vand
                          


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. april 2014 af mathon

             0,790 g/mL = 790 g/L


Svar #7
11. april 2014 af SerAkrJun

Mange tak!!


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. april 2014 af mathon

b)
         Der er øvre sukkerindholdsgrænser for gærcellers optimale trivsel.


Skriv et svar til: Gæring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.