Generelt

Dumpet eller bestået?

19. april 2014 af MajaHansen (Slettet)

Hej, jeg har søgt ind på en uni uddannelse der kræver at man har bestået Matematik B.

Jeg har haft Matematik A på HTX som jeg afsluttede sidste år, hvor jeg fik 02, 02 og -3. Ikke særlig imponerende det ved jeg godt, til den skritelige examen gik jeg ind, skrev mit navn og var ude før der var gået 10min.

Jeg ved ikke om det tæller som bestået når mit standpunkt er 02 eller om jeg er dumpet fordi gennemsnittet når man tæller examen med er under 02? Og når det nu kun er på B niveu jeg skal ha bestået hvordan finder jeg så ud af det? Tæller de måske fra hvad jeg fik de andre år for der fik jeg 4 og 02 både første og andet år i Årskarakter?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det ser ud til, at du er dumpet i Mat A. Da du ikke har været til afsluttende eksamen i Mat B, har du derfor heller ikke bestået Mat B, og du kan derfor ikke opfylde beståkravet om minimum Mat B.

Svar #2
20. april 2014 af MajaHansen (Slettet)

Og du er sikker på at årskarakteren ikke gælder som at mat B er bestået? Og er der nogen måde hvorpå jeg kan tage en eksamen i Mat B og stadig starte til September?

Brugbart svar (2)

Svar #3
20. april 2014 af cornpop (Slettet)

Det er kun dine mat A karakterer, der er gældende, da mat b jo ikke var et udtrækningsfag, da det ikke var afsluttende. 

Du er dumpet mat A med 4, 4 og -3 og bliver derfor afskrevet med det samme, da du ikke opfylder adgangskravende på den pågældende uddannelse. Du kan læse faget op på VUC og dermed komme ind, såfremt du består. Jeg vil råde dig til at kontakte VUC, for at høre om dine muligheder for at læse faget op i sommerferien som GSK.

Svar #4
24. april 2014 af MajaHansen (Slettet)

Jeg skrev til en studievejleder og de sagde at jeg skulle skrive til mit gamle gymnasium hvilket jeg gjorde. Et par dage senere fik jeg dokumentation (merit?) for at jeg havde eller ville ha bestået Mat B baseret på årskarakter og udtagelse fra min gamle lærer. Så det er åbenbart ikke umuligt aligevel og undre mig lidt over hvor I lyder så sikre når det i siger egentlig ikke er sant, det var da ikke særlig rart at få at vide unødvendigt. Men det er vel hvad man kan forvente på et forum som dette. Men min ansøgning er sendt og studievejlederen sagde at jeg var 100% sikker på at komme ind.

Vil i ikke lade være med at skræmme flere medmindre i er 100% sikre på hvad I siger? :)

Brugbart svar (1)

Svar #5
28. april 2014 af cornpop (Slettet)

Først og fremmest tillykke med at du er sikker på at komme ind, det er dejligt for dig og må være en stor lettelse. 

Nu til det vi svarede på. Du spurgte om du kunne komme ind, når du havde dumpet mat A og om du havde dumpet. Hvis du bare havde søgt ind og havde dumpet mat, ville du være blevet afskrevet. Derfor er svaret korrekt, se på det spørgsmål du stillede. 

Du kommer jo kun ind fordi det var muligt for dig, at få en udtalelse og dine årskarakteret fra B-niveauet. Det ville den videregående udd. jo ikke have kigget på, hvis du bare have søgt ind med dumpet mat A, uden at have dokumentation for b-niveauet. 

Dog korrekt, at vi ikke vidste noget om muligheden for at få en ekstraordinær udtalelse og årskarakterene på b-niveau og vi får heller ikke af dig fortalt, om det er almen praksis?  

Synes desuden, at du skal holde dig fra forums som dette og holde dig til din studievejleder, når du bagefter er så foraget over, at folk herinde ikke kan give dig et 100% fyldestgørende svar på din specifikke situation. Jeg er ikke kompetent som en studievejleder, men hjælper efter bedste overbevisning og er ikke ude på at skræmme nogen. 

Skriv et svar til: Dumpet eller bestået?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.