Matematik
Geometri - trekanter - beregning af h (Højden)
Hej
Vedhæftede opgave giver mig problemer.
- Selve opgaven med at finde C's vinkel er forholdsvis ligetil, går jeg ud fra? Tænker at tegne den og efterfølgende måle den. Er det ikke eneste mulighed?
Eller kan man ud fra en fancy formel bruge de to øvrige, kendte vinkler, og så regne sig frem til den pågældende vinkel uden vinkelmåler?
- Mit næste problem er hvordan jeg finder højden, når jeg kender grundlinjen samt de to vinkler? Hvordan griber jeg dette an?
Desværre har jeg intet læst om det i min matematikbog. Der står intet. Hvis det er noget som burde være mig kendt fra folkeskolen, har jeg desværre fortrængt det, - ingen klokke ringer.
På forhånd tak for hjælpen.
Svar #1
21. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man kender vinklerne A og B. VInkel C i trekant ABC findes ved at benytte, at man kender vinkelsummen i en trekant.
Benyt, at arealet T af en trekant beregnes som
T = (1/2)·h·g .
Man kender arealet T og kan benytte siden c som grundlinie, hvorefter man kan finde den ønskede højde h.
Svar #2
21. april 2014 af JonesJones (Slettet)
Hej Andersen
Undskyld, men kan du uddybbe/præcisere begge dine svar? Jeg er ikke helt med?
Sorry, men har svært ved matematik så skal ofte lige havde det forklaret flere gange og på et let forståeligt sprog.
På forhånd tak for hjælpen.
Svar #3
21. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Du bør have lært, at vinkelsummen i en trekant er 180º . I opgaven kender man to af vinklerne i trekanten og kan så finde den tredje vinkel.
Isoler hc af udtrykket
T = (1/2)·hc·c .
Man kender T og c.
Svar #4
21. april 2014 af JonesJones (Slettet)
Argh, selvfølgelig har jeg lært at vinkelsummen er 180 :) Tak.
Så er det selvfølgelig bare at lægge de to vinkler sammen (67 + 55 = 122) Og derefter trække de 122, fra den samlede sum (180 - 122 = 58) Og dermed er vinkel C, 58 grader, korrekt?
Aha, næste opgave skal opskrives som en ligning, således at man isolerer hc?
T = 0,5 * hc * C <=>
18,2 = 0,5 * hc * 6,4 <=>
18,2 / 6,4 / 0,5 = hc <=>
hc = 5,68?
Nærmer jeg mig eller er jeg helt forkert på den?
Svar #5
22. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Ja, det er korrekt. Du skal så lige lære at afrunde korrekt i værdien for hc .
Svar #6
22. april 2014 af JonesJones (Slettet)
Jeg går ud fra at det betyder at resultatet skal rundes op til 5,7 :)
Mange mange tak for hjælpen. Det var utrolig brugbart! Sætter stor pris på det!
God uge til dig :)
Skriv et svar til: Geometri - trekanter - beregning af h (Højden)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.