Dansk
Ensomhed
Hvilke fysiske psykiske sociale konsekvenser kan ensomheden have for den ældre?
Svar #2
27. april 2014 af 123434 (Slettet)
Man kan mangle folk at dele sine glæder og sorger med, sine op-og nedture.
Jo mere ensom du er, jo mere tilbøjelig er du til at lægge mærke til negativ social adfærd hos andre, og du har sværere ved at udvise sympati
Ensomhed kan være skadeligt for ens fysiske helbred. Undersøgelser har vist, at personer med ensomhed inde på livet har et skrøbeligere helbred end mennesker med et stort netværk.
Ensomhed kan være en ond spiral. Når man er ensom, mister man ofte troen på sig selv. Det kan være, at måske føler, at ensomheden er ens egen skyld. Jeg er ikke god nok til andre. Jeg er ikke udadvendt nok. Jeg er ikke klog nok til dem osv. alt sammen tanker, der gør det sværere for en at knytte bånd til andre og dermed komme ud af den onde spiral. Man kan dermed sige, at det kræver god tro på en selv at skulle danne venskaber med andre
Ensomhed kan forekommer i forbindelse med tab, skilsmisse, dødsfald, savn osv. Mange ældre føler sig ensomme fordi, at de har oplevet mange dødsfald i de senere år. De har måske samtidig haft svært ved at danne venskaber med andre fordi, at de havde svært ved at bearbejde deres sorg.
Skriv et svar til: Ensomhed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.