Studievejledning

Gymnasiet

30. april 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej, 

efter 9. klasse skal jeg i en privat 10. klasse. Efter 10. klasse vil jeg gerne ind på STX eller AGS dermed sagt læse medicin i fremtiden. Ville hurtigt spørge om, 10. klasse er noget skidt, om det kommer til at trække ned på nogen punkter, om det virkelig hjælper en med at løfte karakternene (Har snit på 9.3) og om miljøet er godt i en privat 10. klasse. Er dog lidt svag i det skriftlig dansk, og det vil jeg gerne løfte op på. Ved bare ikke hvordan. Læser en masse bøger og skriver 1 novelle om dagen, så ved ikke helt... Er stærk i alle de andre fag, så problemet ligger kun ved skriftlig dansk. Dog er jeg 2 sproget, men det tager man jo ikke højde for, og det skal heller ikke være en undskyldning for at være lidt dårlig til den skriftlige. Er der nogen der ved, hvad jeg skal gøre for at styrke mit dansk, og hvordan en privat 10. kommer til at være??

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2014 af MaibritG

En privat 10.klasse, skal jo følge folkeskoleloven, så i grundlæggende er det en ens studieordning. Dog kan der være forskellige prioriteter. Mit bud på at forbedre dig, er måske at gøre din kommende dansklærer opmærksom på dit problem, og så kan det være at skolen har ressourcer til at støtte dig i at blive bedre.

Personligt lyder det overkill, at skrive noveller hver dag. Især hvis de ikke blive bedømt af andre end dig selv eller din nærfamilie. Jeg tror du skal placere indsatsen ift. dine skriflige opgaver og så gå efter feedbacken fra din lærer.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Svar #2
01. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

Hej,

Får feedback fra nogen kloge mennesker :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2014 af Moderatoren

Karakterne fra 10. klasse bruges ikke som adgangskrav til STX. Det er din afgangseksamen der bruges sammen med din lærers vurdering.

Du kan høre din lærer efter, hvad det er, du skal være bedre i i dansk.

Ellers vil jeg anbefale bedredansk.dk der fortæller om dansk grammatik på en hurtig og let forståelig måde.

Svar #4
02. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

Hmm har. Kan godt finde ud af grammatik og bøjninger osv. men kommet nogen gange til at skrive nogle overflødige sætning, hvilket jeg også vil rette op på

Nej tror ike af det er afgangsprøvem det vudere om man kommer i gym eller ej... Det er 2. Karakterblad, og som du selv siger læreren.

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. maj 2014 af OnceUponATime (Slettet)

Ja, det er ikke selve afgangsprøverne, men karakteren før. Afsluttende karakter? Kan simpelthen ikke huske, hvad det hed, og selvfølgelig også lærerens erklæring.

Jeg kan godt se, hvor du laver dine fejl, som egentlig er ret typiske for tosprogede. Jeg ville mene, at din bøjning skal korrigeres, idet du mangler nogle endelser hist og her. Desuden har du stavefejl.

Som to-sproget kan jeg rådgive dig, til at læse en masse bøger! Find en genre du bedst kan lide. Drop novelleskrivningen. Læs en rigtig god bog. Jeg kan anbefale nogen til dig, hvis du er interesseret. Min yndlingsgenre er dog fantasy, spænding og sci-fi. 

Læs nogle svære bøger. Da jeg gik i 9. klasse læste jeg omkring 5 bøger pr. uge, og i alt mindst 1500 sider.

Udfordre dig selv ved at læse nogle gode, men svære bøger. Dvs. drop en 100-siders lang bog, og grib fat i en 200-siders bog. Læg billederne bag dig, og lån en bog fyldt med ord. Selvom du ikke vil forstå mange af ordene til at starte med, vil de lige pludselig på et tidspunkt give god mening i dit hoved. Jeg kan garantere dig, 100 %, at det vil lykkes! Jeg har jo selv prøvet det ;)

Held & Lykke :)

Svar #6
12. maj 2014 af Savior123 (Slettet)

Okay tusind tak #5. Får nærmest 12 i alt med 4-7 og nogen gange 10 i dansk, hvilket ikke er godt nok til at læse medicin ( Har et snit på 9.3). Jeg vil læse så mange bøger som muligt. Læser normalt 60 sider om dagen, i nogen science blade, eller spændende romaner, men vil forøge min læsning mere ;)

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6 Det er den karakter du får i folkeskolen. Den har intet med de karakterer du kommer til at få på gymnasiet at gøre. Folkeskolen og gymnasiet kan overhovedet ikke sammenlignes, hvad angår karakter og fag samt niveau!

Det sker endda, at man opdager at de fag, man var god til i folkeskolen er de fag, man er dårlig til på gymnasiet og omvendt. Tingene vender nogle gange på gymnasiet :)

Mange på gymnasiet er nemlig kommet fra en folkeskole, hvor deres gennemsnit havde ligget på 11 eller lignende. På gymnasiet ligger deres snit på 4, måske 6, trods, at de prøver ihærdigt :)

Svar #8

Ja den historie har jeg også hørt fra mange andre. Er dog allerede begyndt på at læse bøger fra 1.g og 2.g så mon ikke jeg vil kunne holde eller øge mit snit... :)

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hmm... Måske...

Husk at fagene er fordelt på forskellige niveauer. Klarer du dig derfor dårligt på gymnasiet i et A-niveau fag, kommer det til at koste en del. Du har f.eks. problemer med dansk. Dine fejl kommer jo i sidste ende til at koste dig meget.

Hvis du vil høre et godt råd, så koncentrere dig mest på dansk indtil gymnasiestart. Dette siger jeg på baggrund af, at du allerede ser ud til at være bag ud i dansk på folkeskole niveau.

I matematik og de andre fag, kommer du jo gradvist til at forbedre dig, mens du undervises. I dansk er det anderledes. Her skal du helst allerede have styr på nogle ting fra folkeskolen.

Tag derfor godt brug af din ferie og grundforløbet i 1.g til at forbedre dit dansk, hovedsageligt gennem at læse en masse bøger!! :)

Svar #10

Okay. Det er ikke ligefrem sådan at jeg stinker til dansk, for jeg får mine 10 og 12 taller men ikke ofte. Jeg får tit 7 og i få tilfælde 4, hvilket er det jeg vil forbedre. Men i hvertfald vil jeg læse en masse bøger:) 

Kender til alt inden for dansk, men kommer til at skrive nogen sætninger for lange, men det kan jeg mærke at jeg har fået styr på så... ;)  

BTW har en fætter som læser med. i KU. Han er i gang med 3. semester. Han havde samme problem i dansk, og det trak voldsomt ned i  hans' første karakterblad i 1.g, men derefter begyndte han at koncentrere sig mere i dansk området. Han endte med et snit på 11.1 med bonus. Han støtter mig 100 p og det samme med min kusine. Ved at jeg kommer til at klare den på gym, og ved også at jeg kommer ind på medicin, men jeg vil alligevel yde mit bedste for at blive klogere. Får 10-12 i alle mine fag udover 2 fag hvilket er tysk og dansk, og det ved jeg at jeg kan forbedre.

Brugbart svar (0)

Svar #11

#10 Jamen det var da godt så! Klø på :)

Svar #12

;)

Skriv et svar til: Gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.