Matematik
Linæer
Spørgsmålet lyder: Vis hvorledes man udleder formlen for hældningskoefficienten a i y=ax+b ud fra to punkter P (x1, y1) og Q (x2 og y2), og opstil den generelle formel for a.
Mit svar:
Hvis vi kender to punkter med koordinat sættene P (x1,y1,) og Q (x2,y2) på den rette linje y = ax+b kan hældningen a findes ved formlen:
a= y2-y1 / x2-x1
Er det rigtigt? Eller skal man os selv finde på et eksempel og vise udregningen ?
Svar #1
05. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man indsætter hvert punkts koordinatsæt i den lineære forskrift y = ax + b , hvorved man får de to ligninger
y1 = ax1 + b
y2 = ax2 + b
der er et ligningssystem i a og b. Ved at løse det, får man så de kendte udtryk for a og b. Husk at benytte parenteser, når der benyttes skrå brøkstreg.
Svar #2
05. maj 2014 af simda (Slettet)
Jeg har lavet det på den her måde. Er det rigtigt
Den rette linje y= ax+b går gennem punkterne P (4, 2270) og Q (14,4820).
Vi finder hældningskoefficienten a ved at indsætte punkterne P (x1,y1,) = (4,2270) og Q (x2,y2,)= (14,4820) i formlen.
255
Dvs. hældningen er a =255
Svar #3
Skal jeg os til at finde b? og derefter skrive hvad funktion forskriften bliver ?
Svar #4
Jo, det er da korrekt beregnet, men ifølge formuleringen i dit spm. i #0 skal du først vise det generelle udtryk for hældningskoefficienten a, for eksempel ved at følge vejledningen i #1.
Svar #6
$5
Men stadigvæk: du har jo ikke udledt udtrykket for hældningskoefficienten, således som din opgavetekst påkalder det. Du har blot givet udtrykket.
Svar #7
jeg fortår ike hvad dr menes med "udledt udtrykket for hældningskoefficienten"
Svar #8
Det har jeg jo forklaret fremgangsmåden for i #1. Du skal vise, hvordan man kommer frem til udtrykket
a = (y2 - y1) / (x2 - x1) .
Svar #9
Ja men er det ikke bare at, når vi kender to punkter med koordinat sættene P (x1,y1,) og Q (x2,y2) på den rette linje y = ax+b kan hældningen a findes ved formlen: a = (y2 - y1) / (x2 - x1) .
:)
Svar #10
Du skal jo vise, hvordan man kommer frem til det udtryk, som jeg har forklaret det i #1, #4, #6, #8.
Skriv et svar til: Linæer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.