Dansk

Hjælp til sprogspørgsmål

13. maj 2014 af michaelfdk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens,

Hvis min ven siger "Har du ikke set filmen" (og at jeg ikke har set den), skal jeg så svare "ja, jeg har ikke set den" eller "nej, jeg har ikke set den"?

Det sidste, ikke? Det første giver ikke nogen mening, synes jeg, men jeg vil gerne lige have det bekræftet alligevel.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2014 af rakijovic

Du har helt ret i din formodning.

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. maj 2014 af OnceUponATime

Wow nu er jeg forvirret..

Jeg tænkte personligt således:

"Har du set filmen?" ---> "Nej, jeg har ikke set den"

"Har du ikke set filmen?" --> "Ja, jeg har ikke set den"

Grunden til at jeg tænkte sådan, skyldes, at man jo er enig i første udsagn: "...ikke set filmen", og derfor siger "ja"

Og på samme måde uenig i andet udsagn og derfor siger "nej..."..

Eller sig man mon i begge tilfælde "nej.." ? Jeg ville faktisk have sagt nej ved begge udsagn i virkeligheden, men.... jeg ved ikke..

For på den anden side, skulle man have set filmen og få stillet spørgsmålet "har du ikke set filmen?" svare "jo, jeg har"

Jeg er sikkert gal på den, men jeg blev nu så forvirret efter dette indlæg :P


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Jeg var også først tilbøjelig til at give dig ret, ud fra det tilsyneladende logiske indhold i sætningen. Problemet her er, at ordet "ikke" ikke bruges i en nægtende betydning, men som byggeklods i en spørgende sætning, der forventer et positivt svar.

Se http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ikke betydning 2 .


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2014 af OnceUponATime

#3 Det giver god mening, tak skal du have! :)


Svar #5
13. maj 2014 af michaelfdk (Slettet)

Tak for jeres svar! Men: (#3) skal der så svares ja eller nej? Selvom der forventes et positivt svar af spørgeren, er det jo et negativt udfald (at jeg ikke har set filmen)

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Så er det jo, at der svares "nej, jeg har ikke set den", hvilket du også fik bekræftet i #1. Ved at svare med en hel sætning, i stedet for bare at svare "nej", gør man det også mere klart, præcis hvad der menes i svaret. I svaret har "ikke" en nægtende betydning.


Brugbart svar (1)

Svar #7
13. maj 2014 af Stygotius

At svare "Ja, jeg har ikke set den"  til  "Har du ikke set filmen?"   er kort og godt ikke dansk. 

Naturligvis svarer man "Nej" i begge tilfælde

I disse formuleringer er der forskel på idiomatisk dansk og  hvad der er idiomatisk på visse andre sprog som f.eks. bosnisk elle russisk.

På dansk ville man sige  "Jeg tror at Peter ikke vil bestå sin eksamen"  -   "Næh."

På bosnisk, serbisk  og russisk siger man:  Jeg tror Peter ikke vil bestå sin eksamen"  -  "Ja". (= Ja, det er rigtigt hvad du siger)


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. maj 2014 af hesch (Slettet)

Skal man svare kort, hedder det:   Jo ( jeg har set den ), eller nej ( jeg har ikke set den ), i hver fald på jysk.

Når man siger "jo" istedet for "ja", betyder det: jeg har hørt, at du sagde "ikke".


Svar #9
15. maj 2014 af michaelfdk (Slettet)

Tak for svar til alle og udredningen, Stygotius. Min ven har bosnisk som modersmål, så måske er det derfor, han insisterer på at besvare overstående spørgsmål med et "ja" fremfor et "nej". 


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. maj 2014 af Stygotius

Ja, det er helt sikkert derfor.

Jeg sagde engang til en bosnier "Jeg tror ikke Peter kommer i morgen"  og han svarede "ja", og jeg var noget forvirret i begyndelsen. Jeg svarede:  "Jamen, han kommer ikke i morgen"- Han nikkede og sagde igen  "Ja.ja", og jeg måbede. he-he

"Verujem da ne razumis"  (Jeg tror du ikke forstår")   -  "Da, da"  (Ja - ja)   (= ja, du har ret. Jeg forstår ikke)


Skriv et svar til: Hjælp til sprogspørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.