Tysk

Grammatik

18. maj 2014 af majormaster (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 

Er der mulighed for at jeg kan få tjekket min grammatik i dette lille stykke og eventuelt få rettet fejlene. Jeg er usikker på om min ordstilling osv, er gjort rigtigt ?

på forhånd tak !

 a. Wo dürfen / sollen / müssen Eltern sich einmischen?

Die Eltern müssen nicht zu viele Regeln haben. Sie sollen sich einmischen über die Kinders Sicherheit. Dass Sicherheit ist wichtig für alle Kindern und Jugendliche. Die Eltern sollen sich auch einmischen in die Schule. Die Schule ist wichtig für die Zukunft, und deshalb müssen die Eltern sich einmischen.

       b.   Wo nicht??

Die Eltern dürfen nicht bestimmen wer man küssen mit. Sie sollen nicht die Jugend für Jugendliche verbieten. Jugendliche sollen die Jugend erleben. Eltern sollen nicht verbieten Jugendliche zu Diskothek gehen. Es ist merkwürdig zu verbieten das.  Eltern müssen nicht zu traditionelle sein.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2014 af MorMy (Slettet)

Suk, havde lige skrevet et laaangt indlæg med rettelser og så fik jeg slettet det hele..!

Prøver igen ;)

Jeg er på ingen måde genial til tysk, men følgende ville jeg lave om:

A:

Sætning 2: På tysk ændrer man ordsætning når der er tale om genitiv/ejefald. Det vil sige at en sætning som mandens hat på tysk bliver til hat mandens. Når du derfor vil skrive "børnenes sikkerhed" skal det på tysk ændres til "sikkerhed børnenes" og du skal anvende kasus for genitiv. Jeg ved ikke lige, hvilket køn Sicherheit er, så den må du selv slå op, men det vil betyde at sætningen skal hedde "Sie sollen sich einmischen um die Sicherheit der Kinder."

Sætning 3 + 4: På tysk sætter man udsagnsord til sidst i sætningerne, alternativt tillægsord og meget sjældent navneord. Det vil sige at man siger "Die Eltern sollen sich auch mit der Schule einmischen. Die Schule ist wegen die Zukunft sehr wichtig.".

B:

Sætning 1: "man" er 3. person ental og "küssen" skal derfor gradbøjes efter dette. Küsst.

Sætning 2 forstår jeg ikke?

Sætning 4: Jeg ville skrive "um Disko gehen".

Sætning 5: Jeg ville som minimum ændre "das" til "es". Das er et ord du bruger ved bestemt form af et navneord. Es betyder den/det.

Sætning 6: Eltern er 3. person flertal. Sein er grundformen af ordet; zu sein. At være. Du skal finde den rigtige bøjning af ordet som i dette tilfælde er sind.

JEg håber, det giver mening og at det hjælper dig på vej :)

Mvh. My


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2014 af Stygotius

Denne tekst kan ikke bare "rettes". Den er alt for kaotisk. Den må skrives helt om.

a. Wo (dürfen /) sollen (/ müssen) Eltern sich einmischen?

Die Eltern müssen nicht zu viele Regeln haben. Sie sollen sich einmischen über die Kinders Sicherheit. Dass Sicherheit ist wichtig für alle Kindern und Jugendliche. Die Eltern sollen sich auch einmischen in die Schule. Die Schule ist wichtig für die Zukunft, und deshalb müssen die Eltern sich einmischen.

       b.   Wo nicht??

Die Eltern dürfen nicht bestimmen wer man küssen mit???. Sie sollen nicht die Jugend für Jugendliche verbieten. Jugendliche sollen die Jugend erleben. Eltern sollen nicht verbieten Jugendliche zu Diskothek gehen. Es ist merkwürdig zu verbieten das.  Eltern müssen nicht zu traditionelle sein.  


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2014 af MorMy (Slettet)

Stygotius: Jeg forstår sagtens din pointe, men man skal også se opgaven i forhold til niveauet. :)

Endvidere tænker jeg, det er essentielt at ens svar til trådstarter er en hjælp og ikke en kritik eller direkte rettelse. Ellers er det nok svært at lære noget af vores svar :)

Mvh. My


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2014 af Stygotius

Det er hverken det ene eller det andet, men det skrevne har meget, meget lidt med tysk at gøre (-er snarere däneutsch), og at rette det ville betyde at man skulle omskrive det hele.

Desuden vil skribenten intet få ud af det da man ville være nødt til at bruge flere sider på at fortælle ham om de regler han skulle have kendt og anvendt.

Hvorfor i alverden må et svar ikke være en rettelse ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. maj 2014 af MorMy (Slettet)

Jeg skriver ikke, at et svar ikke MÅ være en rettelse. Jeg skriver, at det kan være svært at lære noget af vores svar, hvis det er rettelser og ikke hjælp til forståelse. :)

Det øvrige vælger jeg at undlade at svare på, da det ikke er relevant for trådstarter.

Mvh. My

Skriv et svar til: Grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.