Tysk

Um eller für

09. december 2024 af Barbara100 - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal skrive en sætning på tysk for jeg ikke er sikker på, hvordan ordet für passer ind. Sætningen lyder således:

Viele brauchen soziale Medien als eine Weise für zu kommunizieren und neue Freunde zu finden.  

Skal jeg sige für eller um? eller noget helt tredje?

Er det muligt nogen kan hjælpe og meget gerne uddybe på, hvorfor præcist svaret er som det?

Mange tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2024 af AngelOneOne

Hej,

Det er meeeeeeget længe siden jeg har haft tysk, men mener at kunne huske dette:

I din sætning skal du bruge "um" i stedet for "für", fordi sætningen kræver en infinitivkonstruktion med zu for at udtrykke formålet.

Den korrekte sætning vil være:
"Viele brauchen soziale Medien als eine Weise, um zu kommunizieren und neue Freunde zu finden."

Hvorfor "um" og ikke "für"?

1. "Um ... zu"-konstruktionen

Bruges til at udtrykke formål eller intention.
Efter "um" kommer der et infinitiv med "zu".
I din sætning forklarer du formålet med at bruge sociale medier: "at kommunikere og finde nye venner." Derfor passer "um ... zu" perfekt her.

2. "Für" fungerer anderledes

Für bruges til at angive noget, der er til fordel for eller hensigtet til nogen/noget.
Det efterfølges normalt af et substantiv eller et pronomen, ikke et infinitiv med zu.

Eksempler:

Für: "Das Geschenk ist für dich." (Gaven er til dig.)
Um ... zu: "Ich lerne Deutsch, um in Deutschland zu arbeiten." (Jeg lærer tysk for at arbejde i Tyskland.)

Tydeliggørelse i din sætning

Med "um ... zu" markerer du klart, at formålet med sociale medier er "at kommunikere og finde venner."

Hvis du brugte "für", ville det ikke grammatisk kunne forbindes med verbet "zu kommunizieren," og sætningen ville lyde forkert.

Sådan husker jeg det i hvert fald.

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Svar #2
10. december 2024 af Barbara100

Mange tak, det giver god mening :)

Skriv et svar til: Um eller für

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.