Tysk

tysk b stx mundtlig eksamen

23. maj kl. 21:16 af 123456SSW - Niveau: B-niveau

hej er ikke særlig god til tysk 

især med at formulere sætninger

jeg skal op den 20 juni 

har i nogle tips til at blive bedre 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj kl. 22:19 af Stxelev02

Hej

Hvorfor ikke fortsætte i den tråd du allerede har oprettet?

Nå men du får nogle råd:

- Se nogle tyske film, jeg kan anbefale Der Untergang hvori der er god og tydelig talt tysk. Se den først med danske, så tyske undertekster.

- Hvis stoffet du skal op i er tilgængeligt, så øv dig på det mens du har en dansk oversættelse ved siden af.

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. maj kl. 22:32 af Stxelev02

En anden meget god film er “Goodbye Lenin” hvori den tyske udtale er mindst ligeså tydelig som i “Der Untergang”. Samme princip; først danske, så tyske undertekster.

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj kl. 08:37 af Stygotius (Slettet)

En tredje film, som er god til at lære af, er dokumentarfilmen  "Im toten Winkel"  (da. "Hitlers sekretær") , der er et 90 minutter langt interview med Traudl Junge (født "Humps"), som var Hitlers sidste sekretær, dvs. under hele den anden verdenskrig. Hun taler et utroligt smukt, distinkt  og tydeligt tysk  -i et roligt tempo-  ,som mange vil kunne følge med i.   Den kan lånes/bestilles på biblioteket


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj kl. 12:28 af Martin2Holte

For generelt at blive bedre til at tale tysk vil jeg anbefale en app der hedder DuoLingo. Min datter på 8 år bruger den også.

Ellers gælder det bare om at komme i gang med at tale, man skal lige overvinde sig selv i starten. Du kan evt bruge ChatGPT til at oversætte din danske tale til noget tysk, og derefter til at oversætte din tyske tale til dansk, så kan du prøve at øve dig indtil der kommer noget meningsfuld ud af det.


Skriv et svar til: tysk b stx mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.