Dansk

Dank synopsis i kortfilm

18. maj 2014 af sorribes (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, 

Jeg skal op i dansk og skal op i prøveform B. Mit fordybelsesområde er "Eksistens udtrykt i kortfilm" og jeg har valgt kortfilmen Helium, som vandt en Oscar her i år. Da den er lidt lang (21), har jeg fået afvide at jeg skal vælge en scene/sekvens og gå virkelig i dybten med den valgte del. MEN jeg skal stadig analyserer filmen i helhed, da man ikke kan vælge en scene, hvor hele handlingen kan være med i.

Det jeg har brug for hjælp til er, hvad der er vigtigst at have med på sin disposition? Jeg er virkelig i tvivl og jeg ved ikke hvad der er vigtigst. Jeg ved godt at sådan noget som præsentation, budskab, tema, sammenhæng mellem eksistens og den kortfilm jeg har valgt, perspektivering og fortolkning. Men hvad er ellers vigtigt at have med? 

Mvh. Maria :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2014 af lyko12 (Slettet)

Jeg har fået at vide at sådan noget som filmiske virkemidler er vigtige at have med - hvis du ikke allerede har det på din disposition. 
Du kunne prøve at se hvilke filmiske virkemidler der forekommer mest (Normalperspektiv/frøperspektiv - halvnær/nær/total - hvordan er lyden? reallyd/effektlyd osv...) igennem hele filmen, og så forklare hvilken virkning det har på ens forståelse af filmen. Derefter kunne du så se hvad der forekommer i den sekvens du har valgt, og om der er nogle brud osv ....
I forhold til din disposition kunne du så skrive filmiske virkemidler, og under det kunne du i punktform skrive de ting som du vil komme ind på i din sekvens.. 
dramaturgi kunne du måske også have med som et andet punkt 

håber det hjalp ;) 


Svar #2
20. maj 2014 af sorribes (Slettet)

Hej, Tak for dit svar! Det har virkelig hjulpet mig. 

:-)


Skriv et svar til: Dank synopsis i kortfilm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.