Dansk

Klokken af H.C Andersen

21. maj 2014 af claramariiee (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle, 

Jeg skal op til min 9. klasses danskeksamen d. 17. maj, og kunne godt bruge lidt hjælp/inspiration:)
Jeg har trukket romantikken, og valgt kunsteventyret "Klokken" skrevet at H. C Andersen. 
Ved at der er meget symbolik i teksten og det har aldrig været min helt stærke side, så det ville være fedt hvis der var nogen der havde tid til at komme med et par bud? Hvad er Klokken fx et symbol for? noget helligt? 
Derudover hvis der er nogen der har nogle romantiske træk, ville det også være skønt! Ved at der er noget omkring organismetankegangen, men er ikke 100 % sikker på hvordan det er vist frem:)
På forhånd rigtig mange gange tak, det ville være en kæmpe hjælp 

Clara 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej Clara

Temaet i klokken består af modsætninger: byen og larm – skoven og naturen. Kultur – natur.
De der bor uden for byen er på en eller anden måde tættere på klokken, på noget naturligt, rigtigt.

Et andet (vigtigt) tema omhandler længsel: landsbyfolket søger noget (de ved ikke hvad), men det er en længsel. Borgerne søger efter noget, men de giver hurtigt op, fordi kulturen har overtaget deres væren - på den måde kan de ikke frigøre sig. Konfirmanden er fx stadig ung og dermed i en overgang fra barn til voksen, hvilket konstituerer en indre splittelse.

H.C.A. fletter tanken om universalromantik ind i novellen idet han ser samfundet (kulturen) som en sammenhængende organisme (kultur + natur). Det er altså vigtigt at det enkelte menneske forsøger at overkomme sin egen indre splittelse for at 'blive hel'.

Mvh Viktor


Svar #2
25. maj 2014 af claramariiee (Slettet)

Hej Victor,
Tusind tusind tak, for dit meget fyldige svar! Det hjælper meget! Tak ??

Skriv et svar til: Klokken af H.C Andersen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.