Matematik
Fladeintegral
Hej,
Jeg har fået opgivet en kugle med størrelsen: x2 + y2 + (z - 1)2 = 9, som afgrænses af et plan z = 1.
og et kraftfelt: F(x,y,z) = (x,y,z-1).
Jeg har løst opgaven med tripleintegralet jf. Stoke's sætning, men jeg får ikke det samme resultat (54π), når jeg prøver at løse det vha. et fladeintegral.
Jeg har brugt følgende sfæriske koordinater:
x = 3sin(θ)cos(φ),
y = 3sin(θ)sin(φ),
z = 3cos(θ),
n = (x/3, y/3, (z-1)/3),
dA = r2sin(θ)dθdφ med r = 3, hvor θ ∈ [0;π/2] og φ ∈ [0;2π]
Bruger jeg værdierne i formlen: 0∫2π0∫π/2F·n dA, får jeg 42π.
Hvor går det galt?
Tak på forhånd.
Svar #1
30. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Du har ikke taget højde for, at kuglen har centrum i (0;0;1) , ikke i (0;0;0) .
Planen z = 1 deler kuglen i to dele. Hvilken del er integralet over?
Svar #2
30. maj 2014 af Haxxeren
Det tænkte jeg nok. Hvor er det jeg skal justere i mine beregninger?
Jeg er interesseret i den øverste del af kuglen. Det burde jeg måske også have skrevet. Integralet af bunden af halvcirklen (for z = 1) giver alligevel 0.
Svar #3
31. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Forskyd koordinatsystemet til begyndelsespunkt i (0;0;1) . Så er
x = 3sin(θ)cos(φ),
y = 3sin(θ)sin(φ),
z = 3cos(θ),
n = (x/3, y/3, z/3)
F(x,y,z) = (x,y,z)
Svar #4
31. maj 2014 af Haxxeren
Jeg kan godt se, at det giver det rigtige resultat, men hvad er det helt præcist vi gjorde her?
Du har sådan set ændret placering af kuglen fra (0,0,1) til (0,0,0) ved at fjerne 1-tallet fra både z-komponenten i n og F. Må man det?
Svar #5
Man har da lov til at lave en koordinattransformation (x' , y' , z') = (x , y , z-1) , når man gør det konsistent (kraftfunktionen F skal så også ændres).
Svar #6
31. maj 2014 af Haxxeren
Det vil så sige, at hvis jeg adderer (eller multiplicerer) y-komponenten i n med f.eks. 5, så skal jeg ligeledes addere (eller multiplicere) kraftfeltets y-komponent med 5. Er det sådan det skal forstås?
Svar #7
Man skal se på, hvordan F(x',y',z') udtrykkes i x',y',z' ud fra den kendte funktion F(x,y,z) .
Svar #8
31. maj 2014 af Haxxeren
Det forstod jeg ikke.
Hvis vi tager eksemplet herfra, så var F(x,y,z) = (x,y,z-1). Hvordan kunne du se, at vi måtte addere både kraftfeltet og normalvektoren med 1?
Svar #9
Fordi F(x',y',z') = F(x,y,z) = (x,y,z-1) = (x',y',z') .
I det transformerede system er kuglens ligning x'2 + y'2 + z'2 = 32 , og n = [x',y',z']/3
Svar #11
Svar #14
01. juni 2014 af Haxxeren
Jeg forstår det ikke helt.
Den eneste ændring i #13 er, at du har lagt 1 til på z-komponenten i F og man må så arbejde med kuglen som værende centreret i origo (0,0,0), dvs. x2 + y2 + z2 = 9.
Kan du ikke komme med et eksempel, hvor det kan have indflydelse på andet?
Skriv et svar til: Fladeintegral
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.