Studievejledning

SU

01. juni 2014 af SKOLEN124 (Slettet)

Jeg fyldte 18 år i april og søger SU idag den 1.juli 2014. Hvornår har jeg ret til af få SU er det i juni, juli eller august måned? Jeg har læseferie nu og derfor ved jeg ikke om jeg har ret til af få SU fra Juni måned.          I juli har jeg sommerferie, og jeg tror ikke af jeg kan få SU fra juli måned, fordi jeg ikke går i skole, men på SU's hjemmeside så står der, af dem som har fødelsdag i april, maj og juni måned har ret til af få SU i juli måned. Jeg kommer til af begynde i skole i august måned, og derfor er jeg i tvivl om fra hvilken måned jeg skal søge SU-stipendium. 

Spørgsmålet lyder sådan:  Du kan søge SU fra den måned, din uddannelse begynder. Begynder uddannelsen efter den 20. i en måned, kan du først søge SU fra den efterfølgende måned.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du kan få SU fra den 1. juli, hvis du opfylder betingelserne. Jeg læser det du skriver som: At du er 18, igang med en ungdomsuddannelse og at den fortsætter efter sommerferien og at der i øvrigt ikke er forhold der gør at du kan få SU.

At du har sommerferie eller læseferie mellem eksempelvis 1g og 2g er uden betydning. Er du ikke igang med en uddannelse, eksempelvis mellem 9. klasse og 1g eller mellem 3g og en videregående uddannelse, kan du ikke få SU (før du begynder at studere igen).

Hilsen Lars

Svar #2

Hej Lars.

Tusind tak for dit svar.

Jeg kan vælge fra hvilken måned jeg ønsker af få SU. Så det vil sige, af jeg bare skal vælge juli måned, fordi jeg er berettiget til af få SU fra den måned :))

Jeg skriver dette for af være 100 % sikker.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hej,

du kan bare vælge juli måned, så har du også noget at leve for den måned (-:

Hilsen Lars

Svar #4

Hej Lars,

Har lige et spørgsmål:

Hvis man går på den samme udannelse efter sommerferien, så får man SU i sommerferien, altså Juli og august måned. Men hvis man ikke går på den samme uddannelse efter sommerferien, så får man ikke SU i sommerferien.

Brugbart svar (1)

Svar #5

Hej,

det er korrekt forstået, at man ikke kan få SU i sommerferien mellem to uddannelser. Så der er ingen SU mellem 3g og den næste uddannelse, eksempelvis universitetet.

Der er dog en undtagelse ved trindelte uddannelser, eksampelvis mellem en bachelor og en kandidat-uddannelse, der kan man, hvis husker at søge, få SU i sommerferien, dvs. juli og august måned.

Hilsen Lars

Skriv et svar til: SU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.