Dansk

Tekstnær

05. juni 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej folkens

Jeg er lidt i tvivl om det der med at være tekstnær. Jeg skal snart til mundtlig eksamen i dansk. Derfor er jeg lidt i tvivl om man skal være tekstnær på alle analyse punkterne som f.eks. når man skal finde temaet eller budskabet ved et essay, behæver man så at være tekstnær? Eller skal man bare fortælle hvorfor temaet og budskabet i et essay f.eks. handler om "Innovation". Der er selvfælgelig nogle ting hvor man skal være tekstnær. Det kunne være når man skal vise f.eks. hvad der kendetegner et essay i et opløsningstykke.

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juni 2014 af flygtighed (Slettet)

selvfølgelig når man fortolker og analyserer en tekst, går man lidt ud over det, som blot står skrevet med ord - så at sige.

men det vigtigste er, at du hele tiden kan pege på lige præcis dét sted i teksten, der får dig til at sige sådan om budskabet eller temaet. der bliver jo nødt til at være belæg for din fortolkning, og hvis du kan pege på dit belæg, så er du tekstnær. hele tiden henvis til teksten. 

Svar #2
10. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Det har du selvfølgelig ret i. Men man kan jo ikke være tekstnær når man f.eks. skal skrive et resume eller finde et afsæt i et essay? Giver du mig ret i det?

Skriv et svar til: Tekstnær

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.