Dansk
Hvad er impressionisme?
Hejsa
Er der nogen der kan forklare, hvad impressionisme er? Synes det er lidt svært at finde hoved og hale i det.
Er der derudover nogen der kan vurdere om der er impressionisme i dette billede: http://4.bp.blogspot.com/_DW_dyBBaOTQ/TcvzKfbd0yI/AAAAAAAAIeA/2XnQ9f684sY/s1600/h-a-brendekilde-udslidt.jpg
Eller i novellen lønningsdag?
Jeg skal nemlig op til dansk eksamen med disse to ting.
På forhånd tak!
Svar #1
08. juni 2014 af Sissel98 (Slettet)
Jeg ved ikke om jeg kan forklare, hvad impressionisme er for dig, men det var en ny måde at tænke på. Før malede man smukke billeder uden fejl og malede dem som man ønskede de skulle se ud. Da impressionismen kom, malede man det som det var. Selvom der var fejl, sorg osv.
I maleriet udslidt er det tydeligt at se, at det er malet under impressionismen (1870-1890)
Der er en kone på billedet som råber om hjælp, mens manden er faldet om, og det virker som om de er helt alene og forladt. Det kunne være på grund af, at han havde arbejdet for meget og simpelthen slidt sig selv ned. Man kan også se på deres tørre mark, at de må være fattige. Hele billedet i sig selv er meget mørkt og er fyldt med kedelige farver der symboliserer den her angst og sorg.
Jeg håber at du kunne bruge det til noget :)
Svar #2
09. juni 2014 af Priscila (Slettet)
Mange tak Sidsel!
Skal op d. 11 så, der er stadig et vindue indtil da, i tilfælde af andre har noget at byde ind med.
Skriv et svar til: Hvad er impressionisme?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.