Dansk

"Sidste dag" Jesper Wung Sung

10. juni 2014 af JosefineBjerreggard (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle.

Sidder og laver forbederelse til min eksamen imorgen, hvor jeg skal lave en analyse af novellen " Sidste dag" af Jesper Wung-Sung. Vil lige høre om nogen af jer har været i samme situation, og kan give mig svar på følgende spørgsmål.

Genre

Berettermodellen

Genretræk

Tematik

Tak på forhånd :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2014 af Ganymedes

Genre er fx ved noveller: krimi, gyser osv. Genre er et afgrænset område, der beskriver kendetegnet ved bestemte forhold.

Berettermodellen er en model, hvor du kan analysere novellens komposition, altså hvor og hvornår den er spændende kedelige eller lignende: http://ibog.litteraturenshuse.systime.dk/fileadmin/filer/ubeskyttede_filer/hoejbilleder/Berettermodellen.png

Genretræk er de individuelle "ting" der karak karakteriserer en genre.

Tematik er sammenhænget mellem de forskellig temaer i en tekst.


Svar #2
10. juni 2014 af JosefineBjerreggard (Slettet)

Tak det ved jeg godt. Men er der nogen, som kan give mig svaret på de forskellige ting??


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2014 af Ganymedes

Hvis du allerede kender de forskellige begreber og samtidig har læst teksten, burde det ikke være noget problem at finde svarene?


Brugbart svar (2)

Svar #4
10. juni 2014 af duvedhvem11

Tema:

Sorg, Vrede, ulykkelig 

Berettermodellen:

- Anslag: I starten (side 1-14) får man Sidsels tanker og følelser for Mike beskrevet. Man får at vide hun ikke har det godt med at Mike komme og besøger hende. Og det kan man bla. se der hvor hun beskriver, at hun fryser så meget at hun føler hun står nøgen midt ude på en vej. Men hun sidder i sofaen med tæppe om. I anslaget lyder det som om, at man skal til at læse en helt anden historie. Det bliver skrevet på en måde der gør, at det lyder som om Mike vil gøre Sidsel noget ondt. Og det lyder som om at hun er rigtig bange for ham.

- Præsentation: Fra (S. 92 L. 15- S. 93 L. 16) får man noget at vide om de 3 hovedpersoners forhold til hinanden (Sidsel, Mike og moderen). Sidsel er sur på Mike, fordi i det øjeblik hun ser ham, bliver hun vred. Sidsels mor kan godt lide ham, fordi han altid plejer at tage skoene af før han kommer ind. Det lyder lidt som om at Sidsel har et anstrengt forhold til sin mor, og er lidt irriteret over at hendes mor har inviteret Mike.

- Uddybning: Fra (S. 93 L. 17 ­ S. 94 L. 23) bliver problemet større, da Mike spørger hende hvad hun har lavet i dag. Det bliver Sidsel sur over, for hun ved godt, at Mike ved at hun altid sidder i sofaen og kigger i en bog. Så hun lader værre med at svare ham, hun tænker kun over, hvad hun kunne have svaret. Spørgsmålet sætter en masse negative tanker i gang om Mike.

- Point of no return: (S. 95 L. 14 ­ S. 95 L. 13) Mike kommer og besøger Sidsel, for at får hende til at tilgive ham, fordi han synes det er hans skyld de andre er døde, og at Sidsel bare sidder i sofaen og kigger. Men han bliver bare ydmyget af Sidsel, da hun spørger ham "Hvor intelligent er du egentlig?". Sidsel kan slet ikke holde ud han er der, og beder ham om at gå. Alle ting går i hårdknude.

Kofliktoptrapning: (S. 95 L. 14 ­ S. 96 L. 22) Nu vender situationen, da hun lige har været rigtig ond mod ham, får hun pludselig ondt af ham. Hun føler at Xander sidder i sofaen ved hende, og siger hun skal ringe til Mike. Så ringer Sidsel til Mike, og siger at hun gerne vil se stedet hvor ulykken skete.

- Klimaks: (S. 96 L. 23 ­ S. 100 L. 13) Mike og Sidsel kører hen til ulykke stedet. Mike stiger ud af bilen og fjerne nogle visne blomster, og ligger nogle nye. Der går det op for Sidsel, at han ikke har været ligeglad med det, og bare har levet videre. Han har også haft det svært med det. Sidsel tænker tilbage på alt hvad der er sket.


- Udtoning: (S. 100 L. 14 ­ slut) Der indser hun at det ikke er Mikes skyld. Hun gav Kristoffer skylden for at ulykken skete, og ønskede han skulle dø, og det gjorde han. Men da han var død, havde Sidsel ikke nogen at give skylden til, og så gik det ud over Mike. Her går det op for Sidsel, at hun bliver nød til at komme videre i sit liv, ellers bliver hun gammel og hvidhåret, uden at nå at opleve livet og kærligheden igen. Jeg tror det er det forfatteren mener med, at hun har drømt hun bliver hvidhåret. Sidsel siger hun er dybt taknemlig. Og det mener jeg er fordi, at det var Xander der fik Sidsel til at ringe til Mike, så hun kunne se ulykkestedet igen. Men nu er Sidsel og Mikes forhold ændret, og nu vil hun gerne være kæreste med ham. Konflikten er løst.

Flashback:    Der er et flashback, hvor hun tænker tilbage på Xander, hvor flink han var, og at hans nabo var en idiot. Da de kommer ud til ulykkestedet, tænker hun tilbage på ulykken. Ved vandet tænker hun på en drøm hun har haft.

Personkarakteristik: Der står ikke ret meget om, hvordan personerne ser ud. Men et par steder i teksten, er der nævnt noget om deres udseende. Sidsel (hovedperson), er en teenager pige, som ikke har specielt godt forhold til sin mor. Sidsel er en meget indadvendt pige, fordi hun tænker så tit over hvad hun vil sige, men får det ikke gjort. Hun har mørkt hår. Hun har ikke fået så gode karakterer i skolen. Hun er 16-17 år, fordi hun har haft sidste skoledag, og der er man typisk 15-16 år. Men historien foregår et år efter sidste skoledag. Man hører ikke noget om hendes far, så måske er de skilt. Hendes familie er middelklasse, fordi hun har en mobiltelefon, og de har råd til at få hende til psykolog. Mike (biperson), er en dreng på 20 år med et lille overskæg, der altid ligger og roder med sin bil. Han er Xanders nabo. Han har altid en beskidt pistaciefarvet trøje på. I starten synes Sidsel han er en stor idiot, som burde spærres inde på en "freakfabrik". Jeg tror han bor selv, uden sine forældre. Måske har han taget en mekaniker uddannelse, fordi han altid ligger og roder med sin egen bil. Han er sikkert også fra middelklasse, ellers ville han ikke have råd til bil og hus. Xander (biperson): Man får ikke rigtigt så meget at vide om ham. Han er flink over for alle mennesker. Han var kærester med Sidsel før ulykken. Han havde sort hår med krøller. Han forældre de var søde og forstående.


Fortælleren: Fortælleren er 1. Person jeg fortæller. Sidsel fortæller historien fra sin side. Vi får at vide hvad hun føler og tænker. De oplysninger vi får om de andre personer, får vi fra hendes synsvinkel. Vi ved ikke hvordan tingene er i virkeligheden, og hvordan de andre tænker.

Personerne: De personer der er med er; Sidsel, Mike, Sidsels mor, Xander, Xanders far, Kristoffer og Josefine. Sidsel og Xander var kærester før ulykken. De 2 var gode venner med Kristoffer og Josefine. Både Sidsle, Xander, Kristoffer og Josefine kørte galt i Mikes bil, fordi de ikke nåede at komme med bussen, da de skule til fest. Efter ulykken hader Sidsel Mike, fordi hun synes det er hans skyld, at de kørte galt.


Svar #5
10. juni 2014 af JosefineBjerreggard (Slettet)

TUSIND TAK!


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2014 af Ganymedes

Undskyld, men jeg kan simpelthen ikke lade være med at blande mig igen.. Jeg vil såmænd bare lige spørge duvedhvem11, hvorfor hun udleverer så meget analyse, når JosefineBjerreggard i bund og grund ikke har behov for det, men simpelthen bare ikke gider lave det?

Det er selvfølgelig umådeligt godhjertet af dig, at du gider bruge din tid på det! Men til næste gang, bør du ikke giver så konkret et svar.


Svar #7
10. juni 2014 af JosefineBjerreggard (Slettet)

k bror


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. juni 2014 af duvedhvem11

Da jeg selv har været oppe i præcis den samme tekst, tænkte jeg, at jeg lige så godt hjæle. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. juni 2014 af duvedhvem11

Da jeg selv har været oppe i præcis den samme tekst, tænkte jeg, at jeg lige så godt hjælpe. 


Svar #10
10. juni 2014 af JosefineBjerreggard (Slettet)

Ved du eventuelt hvad genren er, da jeg selv ikke kan finde ud af det


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. juni 2014 af Ganymedes

Nu må du ligeeee...... Du har skrevet, at du forstod hvad genre er?

I går kl. 18:50 af JosefineBjerreggard

Tak det ved jeg godt. Men er der nogen, som kan give mig svaret på de forskellige ting??

Nu ved du lige pludeslig ikke, hvad genre er?

https://sites.google.com/site/danskfag/litteratur-1/litteraere-genrer/novelegenren

Undskyld, men der er tale om kun TO genre indenfor noveller?


Brugbart svar (0)

Svar #12
11. juni 2021 af celi445

Hej 

Jeg er igang med b prøven i 8 klasse og er ved at analysere sidste dag af Jesper Wung-Sung. Men jeg kan virkelig ikke finde nogle sproglige virkemidler, så er der nogle der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #13
11. maj 2022 af HJÆLPMIIIIG

bas ned

#6

Undskyld, men jeg kan simpelthen ikke lade være med at blande mig igen.. Jeg vil såmænd bare lige spørge duvedhvem11, hvorfor hun udleverer så meget analyse, når JosefineBjerreggard i bund og grund ikke har behov for det, men simpelthen bare ikke gider lave det?

Det er selvfølgelig umådeligt godhjertet af dig, at du gider bruge din tid på det! Men til næste gang, bør du ikke giver så konkret et svar.

Bas dog ned


Skriv et svar til: "Sidste dag" Jesper Wung Sung

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.