Musik

blue toner

10. juni 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvilke toner i blueskalalen? og hvad er blues præget? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

Pentatonisk dur indeholder trinene 1,2,3,5,6, i C-dur er det altså C,D,E,G,A.

Pentatonisk mol indeholder trinene 1,3,4,5,7, i A-mol er det A,C,D,E,G.

På instrumenter, der tillader det, trækkes tonerne lidt mod højere toner, f. eks. ved at trække guitarstrengen til siden. Disse let forhøjede toner kaldes blå toner, blue notes.

Rytmen er baseret på trioler, hvor de to første toner i triolen er trukket sammen.

Betegnelsen blue refererer til stemningen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg tror, at Mieaqsa tænker på blue notes, Eksperimentalfysikeren.

Blue notes er toner, der varierer fra en dur-skala med en halv tone (som regel b3, #4, b5 og b7, som det blandt andet kan ses herunder i en C-dur-skala.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

Blue notes, dansk: blå toner, er toner, der ikke forekommer i den kromatiske skala og dermed hverken i dur eller mol. De kan ikke spilles på instrumenter som f.eks. klaver, men på guitar, trompet, klarinet og mange flere er det muligt.

På klaver benytter man sig så af forskellige kunstgreb til at efterligne virkningen. Det er nok disse tilpasninger, du tænker på.


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2014 af pellele (Slettet)

Det giver ikke så meget mening. Alle toner forekommer i en kromatisk skala - så blå toner gør selvfølgelig også. :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

Der er uendeligt mange toner i hver oktav. 12 af disse hører til i den kromatiske skala.

En blå tone er én af disse mange, der ikke ligger mellem to toner i den kromatiske skala.

De noder, du viser i #2, ser udtil at stamme fra den engelske Wikipedia under "blue note". I denne artikkel er netop omtalt, at man benytter toner, der ligger noget under skalatonerne. På klaver kan dette ikke gøres. I stedet går man en halv tone ned, dog kun i melodistemmen. Det er det, der er vist med de blå nodesymboler. Resultatet er, at man spiller i dur i bassen og mol i diskanten og derved opnår en virkning, der minder om de egentlige blå toner.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg ser ikke, hvordan disse toner ikke findes på klaveret - det gør alle rene toner - og derved alle navne for alle toner selvfølgelig


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

Blå toner er IKKE rene toner.  Det er det, der er specielt for dem.

Jeg har for mange år siden spillet lidt blues på guitar. Her er der toner, hvor man trækker strengen lidt til siden og derved ændrer tonen lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. juni 2014 af pellele (Slettet)

Det er jo bare at bende. Det er slet ikke det samme. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. juni 2014 af Eksperimentalfysikeren

Det er lige precis det samme! Det er hele pointen i blå toner.

Man bruger blå toneri andre sammenhæng en blues og bruger så ofte andre måder at beskrive det på. Se f. eks.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_note

Hvor der i starten står: "In jazz and blues, a blue note (also "worried" note[1]) is a note sung or played at a slightly lower pitch than that of the major scale for expressive purposes. Typically the alteration is a semitone or less, but this varies among performers and genres."

Det kan altså være en halv tone lavere, men det kan også være mindre.


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juni 2014 af pellele (Slettet)

Lad os blive enige om at være uenige. Det er hverkan den viden, jeg selv har tilegnet mig på A-niveau, når vi har haft om blues, skalaer og blue notes, eller min generelle opfattelse.


Skriv et svar til: blue toner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.