Historie

Historie Eksamen.

12. juni 2014 af NickHansen01 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har et spørgsmål til eksamensforløbet (24 timers) i Historie. Efter emnet/perioden er trukket skal man så lave et talepapir som fundament for fremlæggelsen - eller skal man en "synopsis" med metodeafsnit, og lignende. Kan ikke rigtigt finde ud af det, idet jeg finder det ret underligt, at skulle bruge tiden på, at lave et større "skriftligt" arbejde i sin synopsis i stedet for bare stikord, altså et talepapir med problemstillinger mm.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Det er så heldigt, at denne beslutning er en du selv må træffe. Du skal alene administrere og strukturere dit arbejde med oplægget. 


Svar #2
12. juni 2014 af NickHansen01 (Slettet)

Hmm.. Hvad burde man så gøre? kan endnu ikke få det til, at hænge ordenligt sammen. Hvorfor skal man lave en synopsis - og dermed bruge ekstra tid på skriftligt arbejede når det mundligt eksamen foregår? Ja, synopsisen skal man bruge til talepapir! Men.. kan man ikke bare gøre i stikord i stedet for decideret tekst, hvis du/i forstår mig :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Jeg var oppe i går og fik 12, på B-nvieau.

Kravet er, at du skal lave en synopsis. Det er en væsentlig del af eksamen., MEN:

Lav den ultrakort. Du kommer ikke til at bruge den til andet end at strukturere rammerne for din egen eksamen. Derfor: Lav en overordnet problemformulering samt eksempelvis 2 underspørgsmål som du vil besvare. 

Lav kildekritik på alle kilderne og vedlæg kidlekritikken som bilag, for "du har selvfølgelig lavet kildekritik før du brugte kilderne, og du har vedlagt dem i tilfælde af I ikke har tid til at tale om kildekritik til eksamen".

Sørg for virkelig at sætte dig ind i, hvad kilderne kan fortælle dig. Det er sindssygt vigtigt at du opdager hvorfor din lærer har sammensat kilderne på præcis den måde han/hun har. Der er eventuelt en historie i kilderne. Det er nemmere at opdage hvis du sætter kilderne i kronologisk rækkefølge.

Husk også at læse op på perioden før og efter kilderne, da du vil blive spurgt ind til de generelle omstændigheder i tiden uanset dit emne, selvom det primære fokus er at du skal redegøre for kildernes indhold. Jeg valgte så, til hver enkelt kilde, at give min egen vurdering som afrunding efter redegørelsen af indholdet. Det er en god måde at flette noget vurderende og perspektiverende ind i eksamen uden at det bliver for opstillet.

Held og lykke.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2014 af Hijsa

Som #3 skriver, så er det et krav at man skal lave en synopsis - som både lærer og censor også skal have. Dvs. du udskriver både en til dig selv, lærer og censor. Men brug ikke al for lang tid på den, det vigtigste er det du selv siger. Synopsen skal bare vise det relevante af det du skal sige.

Synopsen skal indeholde følgende:

- Det overordnede tema du har trukket
- Kildekritik af alle dine kider
- Problemformulering
- Eventuelle problemstillinger (måske 1 eller 2)
- Analysen (svaret på problemstillingerne - her vil det være oplagt at inddrage nogle kilder, hvis du finder det relevant)
- Konklusionen (den endelige svar på din problemformulering)
- Perspektiveringen (evt kan man perspektivere til nogle af kilderne)

Sådan opstillede jeg hvertfald min synopsis i sin tid. Har jeres lærer ikke fortalt jer noget om hvordan og hvorledes en synopsis hænger sammen?


Skriv et svar til: Historie Eksamen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.