Historie

HJÆLP Historie eksam

12. juni 2014 af wondergirl (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen

Jeg skal til historie eksamen i morgen og har lidt svært ved at udforme en problemformulering. Jeg har fået Fredrich Fabri: ''Behøver Tyskland kolonier?'' og Karl Peters: ''Grundlæggelsen af Tysk-Østafrika'' og Kort over afrika 1881 og 1914 (taget fra Henrik Skovcgaard nielsen: Den hvide mands byrde? Gjellerup og Gad,1983. Og tabel over moderlandes og koloniers areal og indbyggertal (taget fra Henrik Skovcgaard nielsen: Den hvide mands byrde? Gjellerup og Gad,1983). Og tabel over Englands, Frankrigs og Tysklands udenlandske investeringer i udvalgte år. Og Robert Guest: ''Hvorfor er afrika så fattigt?''

Hjælp mig please. Er helt fortabt :(

p.s. Tusind tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2014 af Euroman28

Du skal have fat i noget om at Tyskland blev først samlet i 1871 under Bissmarch. Frankrig var det tidspunkt hovedfjenden og efter at have udkæmpet flere krige mod Frankrig, så fandt Tyskland det nødvendigt at vise sig på den internationale scene og derfor fik etableret koloni i Øst Afrika. Kolonier som de senere måtte afstå efter 1. verdenskrig.  

- - -

Der er Matematik i alt.


Svar #2
12. juni 2014 af wondergirl (Slettet)

Mange Tak. Det har tænkt mig at  komme ind på. Men jeg har bare svært ved at lave problemstillinger spørgsmål :(. Derfor håber jeg at nogen her ind kan hjælpe mig med at komme videre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2014 af Euroman28

Nu har desværre i så meget tid eller kun man jo også nævnt noget om at lande som Tyskland og Frankrig i modsætningen til England og Belgien ikke bare var interesseret i at udsulte deres kolonier men derimod også forme dem på det samfundsmæssige plan. F.eks. gjorde Frankrig det at de hentede lokale fra kolonierne til Paris, hvor de fik uddannelse og blev senere indsat i administrative poster i kolonierne, og i de tidligere franske kolonier ses de franske kulturelle påvirkninger stadig. 

- - -

Der er Matematik i alt.


Svar #4
12. juni 2014 af wondergirl (Slettet)

Kan det være du kan hjælpe mig med problemstillinger, for så kan jeg nemmere komme i gang. For lige nu sidder fast i hvordan jeg skal lave problemstillinger til emnet ?


Skriv et svar til: HJÆLP Historie eksam

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.