Matematik

Indekstal

12. juni 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med eksamen omkring indekstal- hvordan kan indekstal bruges til at beregne procentstigtigninger

Jeg mener det er denne formel jeg skal bruge:

F= S: B

Er der en som vil komme med et konkret eksempel på hvordan man regne procentstigning ud fra indekstal?

Tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2014 af PeterValberg

Video nr. 6 fra toppen på denne liste [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #2
13. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Har set videoen - er der nogle som har andre eksempler? Jeg er ikke sikker på jeg har forstået det endnu

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2014 af SuneChr

Pris og indeks er proportionale, forstået på den måde, at stiger prisen med en given procent, stiger indekstallet med samme procent, i samme periode.

Svar #4

Ok så tror jeg at jeg vil prøve at regne et sykke ud med pris og indekstal og fortælle at de er proportionale:) Ej mange mange tak for hjælpen. 

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. juni 2014 af SuneChr

Eksempel
År                    2012   2013
Pris                   200     220     Stigning i % = 100%·(220 - 200) / 200 = 10%
Indeks               100    110      Stigning i % = 100%·(110 - 100) / 100 = 10%

Svar #6

Mange tak for eksemplet også:)

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2014 af 123434 (Slettet)

Hvis indekset stiger med 10%, stiger prisen også med 10%

Svar #8
16. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Jeg vil gern være helt sikker i det her emne og vil gerne hører om der er nogle der har tid til at forklarer mig hvad indekstal er???

Altså ved at det ofte bliver brugt til at sammenligne tal og priser i statistikker-men hvad betyder det??sådan hvad kan man mere sige omkring det.

På forhånd 1000 tak -det er en kæmpe hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Indekstal angiver blot, hvor stor en størrelse er i forskellige år, når den sættes i forhold til værdien i et bestemt år, der kaldes basisåret.

Svar #10

Ok men hvorfor sammenligner man priser med indekstal ?? Og har luge et spørgsmål mere , kan man både udfra indekstal beregne en procentstigning og fald ?? Hvis man kan beregne et fald - er mine noter så rigtige:)
Vedhæftet fil:image.jpg

Svar #11

Og det her forsættelsen på udregninger af indekstallet til et fald i procent
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Ja, som nævnt i #3 kan man lige godt bruge indekstallene som tallene selv til at beregne procentuelle ændringer.

Skriv et svar til: Indekstal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.