Dansk

Nattergalen

16. juni 2014 af Cathrinekc - Niveau: 9. klasse

Hej søde mennesker 

Jeg sidder og analyserer "nattergalen" af H.C. Andersen, og jeg har lige et par spørgsmål, som jeg meget gerne vil have svar på. 
- Hvad er budskabet i nattergalen? 

- Hvilke temaer indeholder eventyret? 

- Hvordan kan man fortælle, at nattergalen indgår i tiden "romantikken"? 

Hvis nogle af jer, har skrevet noget om nattergalen/har opgaver om eventyret, kunne det være super fedt, hvis i gad sende det til mig!!! 
Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. juni 2014 af JulieMSørensen

Jeg er ikke så god til romantikken, så det kan jeg ikke hjælpe dig med.

Men budskabet er helt klart, hvordan man skal sætte pris på det naturlige (den levende nattergal) og ikke nødvendigvis prøve at genskabe alt på en nyere, smartere måde (mekanisk nattergal). Temaet kunne sagtens være noget i den stil også: altså, at det naturlige overvinder det menneskeskabte i kunnen. På en måde kan men vel også relatere den til en form for kritik af den mekaniske udvikling. Ting skal måske ikke mekaniseres, laves smartere og nyere og mere moderne. Nogle ting er smukkest naturligt og uden mennesket blander sig - håber det hjalp dig lidt :)


Brugbart svar (3)

Svar #2
16. juni 2014 af bluesky11 (Slettet)

Der er en masse grunde til at nattergalen indgår i tiden romantikken. Bl.a. så skrev H.C. Andersen næsten kun romantiske eventyr - men ikke romantiske i den forstand, men romantiske på den måde at han gjorde alt guddommeligt. Han brugte beskrivende ord og gjorde miljøet levende og idyllisk. Alt var smukt - rent faktisk for smukt til at det kunne være sandt.

Romantismen og romantikken (skriveform og tid) handler stortset om at pynte på tingene og få det til at se smukkere ud, end det måske egentlig er. Hvis man kigger på billeder fra romantismens tid, er de meget idylliske, og der er intet ondt i billederne. Alt er godt, og der er måske endda tilføjet blomster i billedet, køer der går og græsser osv. Men i virkeligheden kunne stedet have set meget ødelagt og forladt ud. Men der bliver ligesom pyntet på tingene. 

Ordet "guddommeligt" er rigtig godt at bruge.


Skriv et svar til: Nattergalen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.