Dansk

Aktantmodel

18. juni 2014 af simoneTipsmark (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Kan man bruge aktantmodellen til at vise sociale forhold?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

I et eventyr, ja. Sociale forhold betyder jo, hvem der er venner med hvem, og det kan en aktantmodel da vise. Hvem giver, hvem får, hvem står i vejen osv.

Brugbart svar (0)

Svar #2
19. juni 2014 af Ganymedes

Aktantmodellen kan også sagtens anvendes i andre genre, som eksempelvis artikler eller kort/novellefilm.

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#2 okay, tænker bare, at modellen jo bearbejder sterotyper, og dem ser man ikke så ofte i noveller som i eventyr, men du kan da sagtens have ret ^^

Forresten synes jeg at anvende den på en artikel lyder lidt langt ude, men det er måske bare mig... Mener man bør analysere en artikel som en ikke-litterær tekst i stedet for at indblande fiktionsmodeller 

Brugbart svar (1)

Svar #4
20. juni 2014 af Ganymedes

Det har du muligvis ret i, men jeg har brugt den til dansk eksamen, hvilket min lære samt censor fandt ganske interessant. Men du har ret i, at man ikke almindeligvis bør anvende den i sådan en genre. Men for at score de høje karaktere handler det om at inddrage noget originalt :)

Men da jeg skrev "artikel", mente jeg selvfølgelig ikke alle artikelgenre, men nærmere et portræt eller en baggrund :)

Skriv et svar til: Aktantmodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.