Dansk

Bedømmelse af dansk skriftlig eksamen

20. juni 2014 af olvre (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen 

Jeg har været oppe til min afgangseksamen i dansk skriftlig, hvor jeg skrev kronik nummer 4. Jeg får normalt 7 og 10, og jeg har fået 10 i årskarakter. Jeg har gjort nøjagtigt det, som jeg plejer, når jeg skriver kronik, men alligevel har censorene bedømt den til et 4 tal, hvilket jeg ikke helt forstår og er enig i. Stort set alle i min klasse er gået en til to karakterer ned fra, hvad de plejer at få. Er der en med forstand for dette, som kan hjælpe mig, eller bare hjælpe mig videre? For min dansklærer er ikke helt så villig til at hjælpe mig. Nytter det noget at brokke sig? Min stil er herunder

Kunstens rolle i samfundet

Vi lever i et moderne samfund, der er præget af adskillige forandringer. Mange af de forandringer, der sker og foretages, ses ikke som et decideret problem for alle – dog vil der altid være modstandere af forandringerne. Til tider kan forandringer tager overhånd, enten fordi det går for stærkt, eller fordi de er baseret på forkerte grundlag, og andre gange kommer forandringerne på passende tidspunkter. Kunsten har altid været under forandring, siden tidernes morgen har hundredevis af kunstnere verden over ønsket at bidrage med deres kunst. Men der vil altid være uenigheder omkring, hvilke værdier kunsten skal lægge vægt på, og hvilken rolle den skal have i samfundet. Nogle mener, at kunsten bør lægge vægt på skønheden og derfor hyldes for skønheden, hvor andre blot ønsker at gøre op med denne opfattelse om, at kunsten udelukkende skal udtrykke skønhed.  
Artiklen ”Moderne kunst gør verden til et grimmere sted” er skrevet af den danske skribent Rune Selsing(1982). Artiklen er postet i Jyllands-Posten Blog den 29. februar 2012.
I artiklen tages diskussionen op om, hvorvidt den moderne kunst har en god og fremmende effekt i samfundet, eller om den blot gør vores samfund til et grimmere sted.

Den moderne kunst, som vi ser i dag, ligner langt fra den, som vi har kendt til de sidste mange år. Kunsten er gået hen og er blevet til en provokation af de normer, som vi i vores samfund og i den vestlige civilisation har bygget på i mange år. De moderne kunstnere ønsker at gøre oprør mod vores indgroede forestillinger om, hvilke værdier kunsten skal lægge vægt på – såsom kernefamilien, ægteskab, borgerlighed, høflighed, traditioner osv. Rune Selsing er meget utilfreds med den drejning som kunsten har taget – kunsten har fået en, ifølge Rune Selsing, forkert rolle i samfundet. Han mener, at de moderne kunstnere har overset en meget vigtig ting, hvilket gør deres kunst ligegyldigt og fjerner essensen. Disse normer, som der er snak om, danner en livsramme for den vestlige civilisation, de udgør det fundament, som vores livsopfattelse er bygget på. Livsrammen danner en mening, som holder de fleste fra angstfyldte og kaotiske liv – ”Gode rammer giver gode liv.” som Rune Selsing udtaler det.
Rune Selsing mener, modsat af de moderne kunstnere, at kunsten bør udvise skønhed og glæde, den bør give mennesker lyst til at leve livet – modsat et liv uden vigtige normer og traditioner, som kan ændre på menneskets opfattelse af livet. Det som kunstnerne vil gøre oprør mod er disse normer og skønhed, som vi i den vestlige verden har. Men Rune Selsing mener, at det er det, der gør vores liv godt, det er det, der holder vores verden fra kaos. Hans hovedpointe er, at mennesket ikke kan leve uden skønhed, mennesket har brug for skønhed for at kunne overleve i en verden fuld af modgang og meningsløshed – skønheden giver, ifølge Rune Selsing, mening for mennesket. Det er ifølge ham helt absurd at hylde de moderne kunstnere, deres kunst gør blot tilværelsen grimmere. Den moderne kunst har ikke nogen værdi for mennesket, fordi de ikke har noget relevant at sige om vores tilværelse.
Udover at mene, at den moderne kunst ikke udtrykker skønhed nok, mener Rune Selsing også, at det er forkert af kulturminister, Uffe Elbæk, at bruge kunsten til at redde landet ud af den økonomiske krise. Han mener, at det er direkte latterligt, ”Det er kulminationen på kunstens degenerering fra skønhed til samfundsnedbrydning.” Det er til dels denne higen efter ny og innovativ kunst, som har sat gang i forandringerne, da der er stor fokus på at skabe kunst, som man ikke før har set, så det er muligt at tjene gode penge på det.  Det er tydeligt, at Selsing er i mod denne måde at udnytte kunsten på: ”(…) hvorfor skal det store flertal betale fr en lille elites udskejelser? Måske særligt, når udskejelserne så trættende inkarnerer klichéen om den institutionaliserede provokunstner, der ikke provokerer(…)”

Jeg vil nu tage fat på argumentationsmodellen, hvoraf jeg, til at begynde med, vil finde de to informationer, der skal indgå, påstand og belæg. Disse to punkter skal, ifølge metoden, hænge sammen, ellers vil vores postulat blive ulogisk. I artiklen fremlægger Rune Selsing, som det også er nævnt i den redegørende del, kunstens rolle i samfundet. Han kommer med forskellige indvendinger omkring den moderne kunsts rolle i samfundet, hvordan den har forandret sig, og hvad den betyder og gør ved samfundet. En af de mest væsentlige pointer i artiklen, som han fremlægger, er påstanden, der lyder således: ”Moderne kunst gør verden til et dårligere sted. Den fremmer ligegyldighed, ansvarsløshed, normløshed, seksuel afstumpethed, skilsmisser og taberkultur.” Han mener, at kunsten har taget en forkert drejning, den giver ingen mening, og den indeholder ikke den skønhed, som den tidligere kunst gjorde. De moderne kunstnere forsøger at være provokerende, men ifølge Rune Selsing, opnår de ikke engang denne effekt – der er derfor ingen mening med den forandring, som den moderne kunst har taget. Hans artikel er primært bygget op på denne påstand, som til dels også støttes af hans utilfredshed med kulturminister Uffe Elbæk, der til Rune Selsings misfornøjelse ovenikøbet er medlem af Radikale Venstre. Til påstanden ligger sig også et belæg, der forklarer, hvorfor han påstår, som han gør. Grunden til at han synes, at den moderne kunst gør verden til et grimmere sted, bunder i, at han mener, at de moderne kunstnere forsøger at gøre op med de normer og den skønhed, som skaber rammen for det gode liv. Den gamle kunst opfyldte denne opgave, fordi den netop udviste skønhed.
Hjemlen vil altså udgå af disse to punkter, påstanden og belægget. Det er med andre ord en konklusion ud fra vores påstand. Hjemlen er, at vi som mennesker har brug for skønhed og kærlighed, ligesom vi har brug for at følge nogle normer. Skønheden er uundværlig for mennesker og for samfundet, da det skaber glæde, skønhed og lysten til at leve livet.

Rune Selsings artikel er meget causerende, hvilket betyder, at den er bygget op meget subjektivt, og at den er underholdene. Den er ikke ligesom en almindelig artikel fyldt med kolde facts. Han lægger bestemt ikke skjul på hans holdninger til kunstens rolle i samfundet. Ligeledes deler han også sin utilfredshed med Radikale Venstre og kulturminister Uffe Elbæk, hvilket giver læseren et indtryk af ham som person. Han er meget direkte i sin måde at skrive på, han trækker emnet ned på et niveau, som rammer en større målgruppe, læseren har mulighed for at forstå, hvad han snakker om. Endvidere får læseren af vide, at han er overbevist empiriker, og at han har det svært ved udokumenterede påstande. Det giver både læseren et indtryk af ham som person, det gør, at læseren kan identificere sig med ham. Derudover øger det også læserens troværdighed til ham, fordi han helst holder sig til vandfaste og troværdige påstande, derfor bør han være troværdig. Dog bruger han lidt gendrivelse, i og med, at han gør opmærksom på, at den påstand han vil ud med, er udokumenteret. I de fleste tilfælde bruges gendrivelse som en faktor, der gør opmærksom på svaghederne i argumentationen. Rune Selsing styrker derfor sin troværdighed ved at vise, at han er opmærksom på eventuelle fejl, og læseren får ikke selv mulighed for at udpege de fejl og svagheder der nu må være.
Heraf bruger Rune Selsing en del patos, da han forsøger at få læseren til at tænke over, hvad han/hun føler om emnet. Kunst er et meget personligt og individuelt emne. For at skabe mere patos, bruger han i sin artikel op til flere gange retoriske spørgsmål, som får læseren til at fundere over de spørgsmål han stiller, da han ikke direkte svarer på dem: ”Derfor er kunstnere gennem tiden blevet hyldet som genier for deres evne til at skabe og genskabe skønhed. Men hvorfor hylde kunstnere i dag? Hvis skønheden er værd at hylde, så kan grimheden vel ikke være det?” han bruger også de retoriske spørgsmål til at overbevise læseren om, at det er korrekt det, som han mener. Han udviser samtidig også en del troværdighed, hvor han benytter sig af en del etos, da hans beskrivelser af selve emnet hentyder til, at han har styr på emnet.
Han benytter sig af et velformuleret og neutralt sprog uden alt for mange svære ord. Da han er meget kritisk omkring emnet, kommer han til tider til at bruge nogle lidt mere negativt ladede ord eller vendinger, så som ”taberkultur”, ”obskur lommefilosofi”, ”knaldefyre” og ”klasse med maling”. Han snakker ikke helt pænt om den nye kunst, da han i høj grad ønsker at udtrykke sin utilfredshed med den. Dog bruger Selsing til tider nogle højere akademiske ord, som for eksempel: ”degenerering” og ”(…)teknokratisk-rindalistiske(…)”, ordene giver læseren et indtryk af, at er en klog mand, der har styr på tingene. Det er tydeligt, at han er meget pessimistisk overfor den moderne kunst i og med, at han bruger den tyske betegnelse ”weltschmerz”, som udtrykker melankoli og sentimental pessimisme.

På den ene side er det logisk nok, at det bedste samfund er skabt på et fundament af normer og traditioner. Derfor har Rune Selsing også ret i, at det er vigtigt for vores samfund at opretholde disse normer og traditioner for at sikre samfundet bedst muligt og gøre mennesket gladere. Det ville derfor være åndssvagt at gøre op med den kunst, der i så mange år har båret skønheden frem, der skaber et godt liv og et godt samfund. Men hvis man kigger på den anden side, hvor de moderne kunstnere ønsker at gøre op med de gamle traditioner og normer, så kan det også være værd at tænke på, at forandringer ikke altid er noget negativt, forandringer har også tit en god side. Hvis man i for mange år holder fast i det gamle, er der også større chance for, at man gror fast i de gamle traditioner og normer, som kan gøre samfundet kedeligt, ensformigt og uden essens. Kunst behøver ikke nødvendigvis at være kedeligt, bare fordi der ikke er skønhed i det. Det kan både være interessant og debatskabende, hvilket også kan ses som en god egenskab.
Derudover er kunst også meget individuelt. En slags kunst kan være inspirerende, interessant og skønhed for nogle mennesker, hvor det så kan være fuldstændig det omvendte for andre mennesker. Derfor kan det være svært at diskutere forskellige meninger omkring kunst. Rune Selsing kan have ret i alle de ting, som han siger, men det er ikke sikkert, at alle vil erklære sig enige med ham.

Det er klart, at Rune Selsing føler sig forarget over den måde, som kunsten i dag bliver udnyttet på. Kunsten bliver brugt som en pengemagnet, og derfor hyres de bedste folk til at lave og udføre kunsten. Dog har dette ødelagt kunsten, da skønheden ved den helt er forsvundet. Kunsten får altså en pengeværdi, i stedet for at have skønhed som fokus. Kunst er noget, der bør komme fra hjertet, noget som pryder øget. Kunst præget af normløshed, seksuel afstumpethed og ansvarsløshed kan være spændende for nogle i et stykke tid, men til sidst kan det gå hen og blive træls at kigge på. Derimod bliver flotte og smukke kunstværker præget af skønhed og liv ikke glemt så hurtigt. Der er en grund til, at der stadig hænger hundredevis af smukke malerier fra før i tiden. De er stadig ligeså skønne at kigge på, som de var engang.   
Kunsten kan betyde hvad som helst for samfundet. Den kan udtrykke fortid, nutid og fremtid samt nederlag og sejre. Kunst er en aktivitet der består i at frembringe forhold til verden gennem en fremstilling af objekter, tegn, former og farver. Igennem tiderne har kunsten spillet en væsentlig rolle rent samfundsmæssigt, som Rune Selsing også fremlægger i sin artikel, den skaber skønhed for mennesket, som er meget vigtigt. Kunsten er blandt andet også blevet brug til at bekræfte guddommelige værdier samt naturen idyl, opbygge moral og retsind i form af traditioner og normer, kunsten kan i højere grad opleves som kontroversiel og samfundskritisk. Men hvad det vigtigst er, så har kunsten, uanset hvilken form for kunst det er, altid betydet en stor del for samfundet, hvilket den stadig vil blive ved med at gøre i lang tid ud i fremtiden.  
Vi er af en generation, som tolerer forandringer. Og det er kun godt, for dem kan vi risikere at se mange af endnu.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. juni 2014 af Ganymedes

Jeg har læst en artikel engang, om en journalist, der skrev en stil fra et stilhæfte, hvor han derefter sendte den rundt til en masse dansklærere. Han fik et hav af forskellige karaktere, lige fra 02 til 12.

Der opstår alt for ofte en subjektiv forståelse for censoren ):


Svar #2
20. juni 2014 af olvre (Slettet)

Ja, jeg har godt læst noget omkring det. Det er lidt skidt, synes jeg :-( 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Jeg var også skuffet i dag, da jeg fik 4 i skriftlig dansk. Normalt ligger jeg på 7-10, og fik 10 i terminsprøven. Så forstår dig godt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juni 2014 af Hijsa

Det dumme i dansk er at dansk stile kan blive vurderet fuldstændig forskellige fra lærer til lærer. Censorerne der har rettet din stil har nok haft fokus på ting, som din lærer normalt i timerne ikke fokuserer på. Derfor sker der tit at man desværre får en lavere karakter til eksamen, end hvad man normalt plejer at få i klassen. 

Personligt vil jeg sige at dansk eksamen i en vis grad handler om held i forhold til hvilken censor der rettet stilen. Udover hvor fagligt dygtig man er selvfølgelig. 

Det er træls og uretfærdigt, men skillelinjen mellem karaktererne i dansk er ikke så klare som i matematik fx. hvor man får 10 point for hver opgave. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juni 2014 af Mooncat (Slettet)

Er fuldstændig enig med charmed3. De sidste 2½ har jeg, bortset fra ét 10-tal, udelukkende fået 12 i dansk. Til eksamen fik jeg 7. Andre elever fra min klasse, som ellers også er stærke i dansk, er også gået 1-2 karakterer ned. Det første halve år af gymnasiet fik jeg ofte 7- og 10-taller i dansk. Så snart jeg skiftede klasse, og dermed også dansklærer, fik jeg udelukkende 12-taller. Det er blot et eksempel på, hvor forskelligt lærerne bedømmer ens opgaver


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juni 2014 af Ganymedes

Jeg synes i det hele taget, at (i hvert fald afgangsprøven i 9. klasse) handler om at være heldig og kunne lave en god performance under forløbet. Hvis man lærer hurtigt, er heldig og god til at sælge sig selv, kan man i bund og grund sidde med fingeren oppe i røven gennem hele folkeskolen. Undskyld mit sprog, men det er min erfaring.

Fx da jeg var til histoire, havde jeg læst op på alt og endda mere. Jeg fik syv. Min kammerat, havde læst op på kun et tema  ud af de seks, der var opgivet og selvom der kun var 16 % chance for at trække det, så trak han det sgu. Dermed fik han 12.


Brugbart svar (1)

Svar #7
22. juni 2014 af Hijsa

#6

For de gymnasiale uddannelser hvor man får årskarakter kan man ikke bare dovne den af året igennem, hvis man ønsker at få gode karakter. 

Eksamen er noget andet. Alt kan ske ved en eksamen. Den flittige elev kan få 4 mens den dovne kan være heldig og få 12. Og ja, til en vis grad handler det også om at kunne "sælge sig selv". Hvertfald til de humanistiske fag. Den går dog desværre ikke til de naturvidenskabelige fag såsom matematik, fysik, biologi og kemi ;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Nu kommer jeg så lige og sprænger boblen, men i min klasse er det altså så'n, at elever er gået 1-2 karakterer OP under eksamen, så det er ikke fordi alle censorer er sure ;)


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. juni 2014 af Hijsa

#8

Nej selvfølgelig ikke. Klarede mig skam selv fint, man kan bare ikke komme udenom at karaktergivningen til en vis grad, kan afhænge af censors syn på stilskrivning. Hvilket er skuffende for den elev der normalt klarer sig rimeligt i klassen. :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#9 Også derfor jeg beder min bror om at specialisere sig i at skrive kronikker. Det er altså begrænset, hvor meget censors syn kan afhænge af en karakter på en kronik. I en litt. artikel kan du mangle væsentlige pointer og det samme gælder lidt i et essay men i mindre grad. Kronik er lige til at gå til ved anvendelse af danskfaglige metoder og sprolig korrekthed 


Svar #11
22. juni 2014 af olvre (Slettet)

Men er der en af jer, der kunne tænke sig at læse min stil og bedømme den? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at høre andre meninger omkring min stil :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. juni 2014 af Hijsa

#11

Jeg går i HF, så de stil-genrer vi arbejdede med er anderledes fra jeres kronik, essay og litterære artikler. Her hedder det:

- Analyserende oplæg
- Argumenterende artikel
- Introducerende artikel

Så det kan være #Bullerkage er bedre egnet til STX stile :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Jeg er ikke dansklærer, men har alligevel lige skimmet den igennem. Ved ikke om den ligefrem er et 4-tal værd, men den er heller ikke velskrevet.

1) Indledningen er ikke specielt fangende og du kører lidt rundt i det samme - forandring, hvor temaet i artiklen ikke har været forandring men grænseoverskridelser

2) Du anvender det subjektive pronomen "jeg", det ved du godt, at du ikke skal gøre...

3) Du skriver  "som det også er nævnt i den redegørende" ... lad da vær' med at antage at censor er en guldfisk. Ikk' gentag dig selv og lad hver sætning være spændende og meningsfuld. 

4) Du starter flere sætninger med bindeordet "men", og det kan jeg ikke forstå... Det er jo ligesom at løfte røret og som det første komme med en sætning, der starter med "og".

5) Du skriver: "Derudover er kunst også meget individuelt". Det er talesprog... Skriv direkte og stram op i dit sprog.

Jeg stopper nu. Kan godt være min anmeldelse er overfladisk, for jeg har faktisk ikke engang læst din kronik, men at jeg kan skrive et punkt, rulle op i 10 sekunder, og finde på en ny ting at pointere tegner ikke godt :)

Det er altså et mærkeligt spørgsmål at stille på Studieportal. Hvis du vil klage så prøv da det, det kan ikke gå meget værre end et 4-tal... 


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. juni 2014 af Ganymedes

- Og jeg er lige ved at afslutte 9. klasse og kan derfor med god grund ikke kunne bedømme din stil ordentlig :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. juni 2014 af Hijsa

#13

Jo, selvfølgelig kan det gå meget værre end et 4 tal. 

- For det første er det ikke så tit man får medhold i sine klager - MEN hvis man gør det, så kan det jo betyde at stilen vil blive gen-evalueret. Her er der så ingen garanti for at karaktereren bliver bedre - ja det kan sågar trække ned.

I forhold til noget værre end 4 jamen så har vi 02, 00, og -3. Bare lige for at pointere at et 4 tal ikke er det værste, som du faktisk lidt nedladende giver udtryk for: "Hvis du vil klage så prøv da det, det kan ikke gå meget værre end et 4-tal.."


Brugbart svar (1)

Svar #16
22. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#15 Jeg forstår ikke, hvorfor du skal pointere det åbenlyse. Ja, karaktererne 02, 00 og -3 findes, men eleven i #0 er jo tydeligvis rystet over en karakter på 4, da han normalt får 7 eller 10. Dermed mener jeg ikke, at det burde være muligt at indkassere et 02, for så inconsistant kan man da heller ikke være. (Nu svarer du sikkert med kommentar i retningen af: "Jo, han kan da sagtens dumpe", men i så fald er eleven jo ikke et 10-tal værd i årskarakter, og så er det da kun retfærdigt, hvis det skulle gå galt.) 

Hvorfor er det jeg ikke har lov til at se det ud fra #0's synspunkt, og være træt af den karakter han har fået ligesom han selv er det? Jeg mener ikke at lektiehjælp er ensbetydende med "4 er flot, godt gået - 02 er fint, men giv den en ekstra skalde næste gang". Lektiehjælp handler i mine øjne om at differentiere og se på den pågælende elev og hans problemstilling, og #0 lyder til at være en elev med et højt ambitionsniveau, og derfor mener jeg, at det er okay at tro på, at eleven ikke kan indkassere en karakter lavere end 4. Mener derfor han skal prøve at klage, sende stilen til sin lærer eller bare håbe på at få en sygeeksamen.


Skriv et svar til: Bedømmelse af dansk skriftlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.