Studievalg og videregående studie

5 A-niveau fag på STX?

21. juni 2014 af uddannelseervigtigt

Gælder reglen stadig, om at man får ganget sit snit med 1,03 hvis man tager 5 A-fag?

Jeg har nemlig taget den beslutning om at jeg gerne vil have 5 A-fag engang i 3.G, da jeg tænkte det vil være som en gave at man kan gange sit snit med 1,03. Men det er jo egentlig vildt lidt? Jeg troede det var + 1,8

Hvis jeg afsluttede med et snit på 9, og jeg skulle gange med 1,03 vil det kun komme op på 9,3. 
 

Tænker i, at det er dét værd? Man kommer jo til at knokle røven ud af bukserne med mindst 3 afleveringer hver uge.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af lartpoutlart (Slettet)

Du skal gøre det du har lyst til.

Hvis du starter på en videregående uddannelse indenfor 2 år, så har du hurtigbonus (1,08) + 1,03 (pga. 5 A-fag). Det vil sige du kan gange dit gennemsnit med 1,11 - hvilket er pænt meget, men du skal regne med at 5 A-fag ikke er for sjovt :-)

Hvis du afsluttede med et gennemsnit på 9, så er dit gennemsnit: 9*1,11=10!

Du skal regne med, at der bliver rigeligt at arbejde med + du får en masse ekstra timer/moduler. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2014 af PaperBin (Slettet)

Det gælder stadig. Syntes også at det virkede som lidt engang, men det er fair nok. 1,8 er ret meget. Og, ja, med 1,08 også bliver det okay højt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#2 Så hvis jeg nu får et snit på 9.3, og jeg så ganger mit snit med 1.08 hvilket er ca. 10.5 . Er 10.5 så mit endelige snit, til at søge ind med på et studie (Tænker på medicinstudiet)


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. juni 2014 af PaperBin (Slettet)

Jeg tror kun det er dit endelige snit til at komme ind på den uddannelse (eller en anden uddannelse inden for de to år). Det kommer ikke til at stå på dit bevis, så hvis du af en eller anden grund skal bruge din gymnasiekarakter efter de to år, er det gennemsnittet før *1,08 der tæller.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Okay tusind tak. Det må være virkelig nederen og miste en stor del af snittet. Men tusind tak ^^


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. juni 2014 af JEEJ2008

#3

#2 Så hvis jeg nu får et snit på 9.3, og jeg så ganger mit snit med 1.08 hvilket er ca. 10.5 . Er 10.5 så mit endelige snit, til at søge ind med på et studie (Tænker på medicinstudiet)


Nej dit endelige snit vil være 9,3 på dit eksamensbevis hvor du så kan gange op med 1,08 i 2 år, og når du søger ind på medicin vil den vise snittet efter opgangningen. Er du opmærksom på at 9,3 x 1,08 ikke giver et snit på 10,5 mon? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#6 Ja det giver kun 10.044 sorry. Det er dog stædig ikke nok. Men hvis jeg nu har 5 a-fag så må jeg gange mit karakter med 1.03 ikke? Dvs. 9.3*1.03*1.08=10.3     Og så er der vel også noget med at a fag tæller 2 per point ikke. Hvad hvis jeg har Matematik A, Kemi A Fysik B Dansk A Historie C Biologi B. Er virkelig i tvivl om hvad mit snit skal være med bonus og alt andet for at jeg kan læse medicin.


Brugbart svar (1)

Svar #8
21. juni 2014 af PaperBin (Slettet)

Historie skal du have på A, så ud fra det du nævnte har du kun 4 A-niveaus-fag.

Men, jo, nogle karakterer vægter mere end andre. Alt efter hvilket niveau du har dem på og om du kan komme/kommer til eksamen i det både skriftligt og mundligt. A-niveaus fag vægter f.eks. 2, B vægter 1,5 og C vægter 1.

De deles derefter op i mundtlige og skriftlige karakterer.

Matematik A skriftligt vil derfor vægte 1, mens matematik A mundligt også vægter 1. I historie er der kun en mundtlig karakter, så derfor vægter den 2.

Fysik B skriftligt vil vægte 0,75, mens fysik B mundtligt også vægter 0,75. Kommer du til eksamen i det, vægter det 1,5, fordi du kun kan komme i eksamen i det mundtligt.

Biologi C vægter også 1, da der kun er en mundtlig karakter.

Så er der studieretningsprojektet som vægter 2 og almen studieforberedelse som vægter 1,5.

Hvad er adgangskvotienten til det sted du vil læse medicin på?


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

10.5 og tusind tak for hjælpen ^^


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. juni 2014 af PaperBin (Slettet)

Hvis du ganger med 1,03 og 1,08 skal du have et gennemsnit på 9,4. :) Selvfølgelig er det bedre at have lidt højere end det, da adgangskvotienten sagtens kan være anderledes når du søger ind.


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Hjælperfrahjernen: når du stiller et spørgsmål fra din 7. brugerprofil "uddannelseervigtig" så husk at svare fra den rigtige profil så folk ikke undrer sig over at en anden person siger tak for hjælpen på den anden persons vegne. Bare generelt i dine tråde hvor du bruger 5-8 forskellige profiler.



Brugbart svar (0)

Svar #12
21. juni 2014 af PSXL

#11 Hvis du ser på profilen "uddannelseervigtig", så kan du se, at "hjælperfrahjernen" ikke er den samme person, da bruger 1 har spurgt om spørgsmål om DHO helt tilbage i maj. Så må du lære at stalke folk lidt mere, hvis du skal beskylde folk på den måde. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

PSXL: okay jeg trækker min beskyldning tilbage. Det var vist en forbier. Har bare været generet af hans 7 profiler i tre dage nu.

Brugbart svar (0)

Svar #14
21. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

#0 Jeg synes 5 A-fag sagtens kan betale sig! Rigtig meget endda. Det sikre, at hvis du kommer til at lave en bommert eller to (fx et eller flere 4-taller), vil dit snit stadig være relativt højt. Jeg hævede selv engelsk og mine årskrakter fra A-niveau endte med at være de samme fra B-niveau, forstået på den måde, at faget ikke blev spor meget sværere, men det er jo også et sproligt fag, og ikke et fag som fx kemi, hvor en hæning fra B til A har stor betydning (Du kan komme op i en skriftlig prøve på A niveau). Så konklusion: Det kan virkelig betale sig, tro mig, men du skal også tænkte dig om! Jeg mener ikke det er mange ekstratimer på skolen, for det er man jo ligeglad med, hvis man går efter et fedt snit. Det du skal tænke på er afleveringerne, for dem slipper du for, hvis du blot vælger et C-fag i stedet for 5 A-niveau :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#10 tusind tusind tak. Har forstået det ^^

#13 hvis du måske stopper med, at tage hash kan du se virkeligheden i øjnene. Det er sku også flovt for en 30 årig.

Brugbart svar (0)

Svar #16
22. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

#15 tag nu snart at logge af og bliv væk. Du fatter ikke en meter af hverken dansk, matematik, engelsk, kemi, fysik eller noget andet. Og alligevel spiller du både klog og smart.

Og tag så og lær dansk ordentligt før du kaster om dig med krav om at den danske stat skal betale din lægeuddannelse.

Du er en psykopat at høre på.


Brugbart svar (0)

Svar #17
22. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

#16 hvordan spiller jeg klog ved at spørge?


Brugbart svar (0)

Svar #18
22. juni 2014 af ohwell (Slettet)

   


Svar #19
18. august 2014 af uddannelseervigtigt

#16

Wtf? Hvad sker der lige for, at mit forum om 5 A-fag bliver til sådan et forum? Hvorfor skulle jeg oprette flere profiler og skrive inde i mit eget forum? Du skal ikke prøve at skylde dine latterlige ideér hen på andre. Folk er her for at få hjælp - ikke til at blive ydmyget på den måde. Hvis du ikke kan svare på spørgsmålet må du bare gå ud. #


Skriv et svar til: 5 A-niveau fag på STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.