Matematik
Eksponentiel eller eksponentialfunktioner?
Jeg er helt komplet fortabt lige nu. Jeg har skrevet alle mine dispositioner færdig til eksamen i morgen, men jeg finder så ud af at jeg er meget usikker på eksponentialfunktioner... Altså hvad er forskellen på eksponentiel og eksponentialfunktioner? Har de ikke samme forskrift? Jeg har nemlig et spørgsmål til hver. Det første lyder: Gør rede for forskriften og grafen for eksponentialfunktioner. Endvidere skal du vise, hvordan man bestemmer fordoblingskonstanten og/eller halveringskonstanten. Vælg selv passende eksempler. Det andet lyder: Gør rede for den eksponentielle model f(x)=b*a^x. Endvidere skal du vise hvordan man bestemmer a og b, når man kender to punkter på grafen. Vælg selv passende eksempler.
Hvis jeg søger på google kommer der en masse op, hvor der står at eksponentialfunktioner er: f(x)=a^x eller f(x)=e^x
Jeg håber virkelig virkelig virkelig der er en der kan hjælpe mig, da jeg har brug for at være sikker i morgen, hvis jeg skulle være så uheldig at trække netop det spørgsmål. Tak på forhånd.
Svar #2
22. juni 2014 af mathon
af teksten:
"Gør rede for den eksponentielle model f(x) = b•ax "
har du svaret:
en eksponentiel funktion er på formen f(x) = b•ax
…
en eksponentialfunktion er på formen f(x) = ax med inversfunktionen f -1(y) = loga(y).
den naturlige eksponentialfunktion er på formen f(x) = ex med inversfunktionen f -1(y) = ln(y)
og sammenhængen:
Skriv et svar til: Eksponentiel eller eksponentialfunktioner?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.