Matematik
Sinus og cosinus
Jeg skal til mundtlig matematik imorgen
Jeg vil gerne spørge, hvordan vil man bedst kun forklare sinus og cosinus??
Jeg har prøvet at forklare ud fra indercirklen men synes bare ikke at jeg kan ramme plet
Håber i forstår hvad jeg mener
På forhånd tak :)
Svar #1
23. juni 2014 af Person0 (Slettet)
Mener du enhedscirklen? Jeg var oppe til mundtlig matematik i årsprøve og havde om sinus, cosinus og tangens. Jeg forklarede ud fra enhedscirklen og derefter beviste jeg cosinusrelationerne - og jeg fik 12 :-) Så jeg vil da mene, at det er en god måde at forklare, hvad sinus og cosinus er på.
Svar #2
23. juni 2014 af go2a (Slettet)
Svar #3
23. juni 2014 af hesch (Slettet)
Når du indtegner en retvinklet trekant i enhedscirklen, er sin og cos defineret som længden af kateterne parallelle med hhv. y-aksen og x-aksen. Der er ikke så meget at forklare.
Fidusen ligger i, at størrelsesforholdene mellem vinkel, og sin, cos til vinklen er ens for alle ensvinklede trekanter til den indtegnede. Fordi længden af hypotenusen = 1, i den indtegnede trekant, er fx
sin(vinkel) = modstående katetelængde / 1 = modstående katetelængde. For en vilkårlig retvinklet trekant gælder derfor, at
sin(vinkel) = modstående katetelængde / hypotenuselængde.
Svar #4
23. juni 2014 af Person0 (Slettet)
Dem for retvinklede trekanter? Det var ikke det jeg kom op i, jeg havde nemlig om vilkårlige trekanter.
Jeg ville bare skrive formlerne op på tavlen og derefter bevise dem vha. Pythagoras' sætning - men der findes flere forskellige beviser til det :-)
Skriv et svar til: Sinus og cosinus
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.