Samfundsfag

Samfundsfag B eksamen

24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. 
Jeg har 24 timer til at udarbejde en synopsis til samfundsfag eksamen i morgen. 

Ud fra det emne vi har trukket, har vi fået ca. 6-8 bilag vi skal lave en synopsis ud fra. Jeg er dog i tvivl om, hvordan man skal involvere alle bilagene i én synopsis? Er der nogle der har nogle bud på, hvordan man kan gøre, er virkelig i tvivl. 

Mvh. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Hej Jannieheiberg

Idéen er jo ikke at du skal have absolut ALT fra alle bilag med. Ofte vil bilagene havde nogle fællestræk mod et emne, eller pege i en bestemt retning. Ud fra den retning designer man så sin problemformulering og problemstillinger. Humlen ligger så i at benytte dele fra de forskellige bilag til at belyse sagen. Det kan være det ene bilag taler om at man bør gå i X-retning, hvorimod andre bilag viser en statitisk over at B-retning er den rette løsning. Du kan betragte det som tilgangen til et referat i dansk - du bestemmer sådan set, hvad der er de vigtige pointer, dem samler du så, og forsøger at holde det hele sammen i opgaven. 
Giver det nogen som helst mening, eller er det for svævende?
Mvh Tobias


Svar #2
24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet)

Hej, tak for svar.

Jeg har trukket økonomi, så ALT er forvirrende.... 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Det var også nitten. Du er velkommen til at skrive I løbet af dagen. Slap selv afsted med et pænt 12-tal i sidste uge hvad angår SamfB


Svar #4
24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet)

Vi skal også finde selvfunden materiale, og det ved jeg heller ikke hvordan jeg skal involvere


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Kan en artikel/indlæg fra politiken, berlingske eller information ikke gøre det?


Svar #6
24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet)

Jo, men hvordan skal jeg lige få den ind ift. synopsen og de andre artikler?


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Selvfunden materiale er typisk brugt i den diskussion/perspektiverende del. Dvs, mod enden, før konklusionen :) Det er en super placering fordi du netop gennem opgaven har diskuteret hvad bilagene har vist, også hiver du det ukendte frem og siger: "Jeg har taget noget helt nyt og spændende med", så er de helt på. Hvis det indeholder en tredje retning som bilagene ikke har formået at pege på, så er det rigtig fedt!


Svar #8
24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet)

Tak. :) Måske skriver jeg herinde senere, det lyder til du har godt styr på det - og tillykke med 12-tallet ;) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Jeg skal prøve at holde mig klar (: Mange tak, og held og lykke 


Svar #10
24. juni 2014 af janniheiberg (Slettet)

Hvordan har EU påvirket Danmark økonomisk? Ift. Dks økonomiske krise osv


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. juni 2014 af Togge1712 (Slettet)

Man kunne argumentere for at EU's restriktioner omkring negativ BNP-vækst har forårsaget måden vi løste krisen på - eller ihvertfald har sat rammerne. Hvis man ikke må droppe yderligere i årlig BNP vækst, er det sværere at investere sig ud af krisen, sammenlignet med at spare. Hvis man investere, kræver det jo netop at man smider nogle penge efter nogle projekter i første omgang, også må man håbe på de giver pote. Hvis man således ikke er tilladt at bruge penge, som følge af EU's restriktioner, så er rammerne sat for nogle spareplaner. 
Husk dog på, at dette blot er min spekulation, og jeg ikke har nogle belæg for det, i form af statistikker osv. Mener dog at huske at Danmark har været under opsyn af EU, i nogle økonomiske henseender. Det kan være man kan finde noget på nettet om det, under nøgleord som sanktioner og økonomiske restriktioner for Danmark. 

Endnu lidt spekulation kunne gå på, at vi ikke er blevet påvirket så meget af EU igen, grundet vores forbehold for deltagelse i EU (http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/55/). Idet at vi ikke deltager i den monetære union, er der ikke helt lige så mange krav som ellers. Dog er vi meget fastlagt på andre økonomiske områder, f.eks. restriktioner omkring den årlige ændring i BNP.


Skriv et svar til: Samfundsfag B eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.