Studiejob

Job som tjener

25. juni 2014 af PSXL

Hej! 

Jeg skal i næste uge på en prøveperiode i tre dage hos en restaurant i min by. Hvis cheferne synes, at jeg har potentiale som tjener, bliver jeg ansat. Jeg snakkede så med min veninde, som har arbejdet der, og hun siger, at man kun får 90 kr. i løn, dvs. de har ikke en overenskomst. Det lyder som et meget "strengt" sted at arbejde men på den gode måde. 

Jeg ville bare høre, om der er nogle herinde, der har haft arbejdet som tjener, evt. hvad deres løn var, om der var tillæg (regner jeg ikke med at få) osv. Jeg læste også en debat et andet sted, hvor en person arbejdede på en café, hvor tjenerne skulle dække eventuelle underskud i kassen, og hvis nogle gik uden at betale. Hvad er jeres erfaring med jobbet og den branche?


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

Jeg har arbejdede som tjener i 3 år 3 forskellige steder, 2 af stederne samtidig. Det ene sted var det 105 kr. i timen og det andet sted 110 kr. Det  3. arbejde fik jeg 130 kr. i timen fordi det var sæsonarbejde. 

Det er lidt hårdt hvis det er en travl sted men meget dejligt hvis det er et stille og rolig café. 

Skulle ikke dække noget underskud  nogen af stederne men har hørt at mange steder gør det. 


Held og lykke med det 


Svar #2
25. juni 2014 af PSXL

#1 Ja, jeg har også hørt fra venner/veninder, at tjenerjobbet er lidt stressende, men det er jeg nu også helt klar på. Jeg har fået at vide, at jeg skal have løbesko på, fordi jeg skal løbe rundt, så lidt stressende? Nok ja :-D

Jeg synes ikke, at det er fair, at tjenerne skal det, hvis de gør det på deres arbejdsplads. Tænk hvis nogen smuttede fra en regning på 1000 kr. - av! Var du med i en fagforening, da du arbejdede?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

Det er nemlig stressende men ikke på den café som jeg arbejder nu her i KBH. Det er stille og roligt. Det er nemlig slet ikke fair! og har oplevet rimelig mange gange at folk er løbet fra regningen. Heldigvis var det "kun" et par hundrede kr. 

Nej det var jeg ikke og det er jeg stadig ikke, og det er lidt dumt for det er så billigt for os studerende ;-) 


Svar #4
25. juni 2014 af PSXL

Hvilken café, hvis jeg må spørge? Jeg er lige vendt hjem fra et år med supplering i København, så er bedre bekendt med byen nu :-D 

Det sted, jeg skal på prøveperiode, er en restaurant, som er ret populær, så det bliver nok ikke helt så roligt for mig, haha. 

Jamen det er jo det. Jeg har undersøgt lidt om det, og man kan melde sig ind i Krifa fagforening (lightpakken) for 39 kr./md. fra 1. juli af. Det er jo ikke den vilde sum penge!


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

Cafe lett :)  så du bor ikke i kbh nu ? 

Populære restaurenter er lidt hårde og med tungere tallerkener ! hehe 

Det er bare med at melde sig ind ;) 


Svar #6
25. juni 2014 af PSXL

#5 Arh, okay :-D Nej, jeg har næsten altid boet i Odense. Jeg flyttede til Kbh for at supplere og for at få en slags "ferie", når så mange af mine venner tog ud og rejste :-D

Håber bare, at jeg ikke spilder skoldhed kaffe ud over én! Eller rødvin :-D


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

Kender du så ikke nogen der vil leje et værelse ud i Odense ? :-D 

HAHA ej det må vi ikke håbe, men har smadret mange glas og har også spildt øl på en mand en gang :O
 


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. juni 2014 af Student111

Jeg er tjener og får 120 i timen og får ikke tillæg aften og weekend.

Svar #9
27. juni 2014 af PSXL

#7 Desværre ikke, faktisk! Odense er ellers en lækker by :-D 
Haha! Det er nok sandsynligt, at jeg også gør det. Min veninde, som har arbejdet dér, siger, at chefen er ret streng i starten og man bliver råbt en del af den første tid, såå... Nu må vi se!

#8 Ej, en lækker løn! Hvor arbejder du henne/hvor i landet?


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

#9  Har kun været der en gang, men det tror jeg på ;-) 
      Min chef var også streng i starten, men nu er jeg blevet hans yndlings. Typisk chefer. 


Svar #11
06. juli 2014 af PSXL

#10 Så har jeg været i gennem prøveperioden, og chefen var ret hård, ja. Nu har jeg bedre styr på det og fik også jobbet her i går, men dagen før sagde han, at jeg skulle huske at sige ved hvert bord, at jeg var ny, for de skull endelig ikke tro, at jeg var hans standard. Det var lidt ... wow :-D Men han vil bare gerne have tingene gjort på en bestemt måde, og de andre piger siger, at jeg ikke skal tage det personligt. I går sagde han slet ikke noget til mig, så jeg er meget mere inde i, hvordan man gør. 

Jeg skal ind på arbejde i dag og får kontrakten. Min mor sagde, at jeg skal tjekke, om der er feriepenge inkluderet i lønnen, eller om den er særskilt, for den skal nemlig være særskilt, ellers er det ulovligt. Jeg tager den med hjem og får nogen til at kigge på den i hvert fald. 

Jeg arbejdede endda 11 timer i går, frokost- og aftenvagt. Mine fødder er stadig smadrede!


Brugbart svar (0)

Svar #12
06. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

ud over feriepenge, så er der mange andre ting du skal have styr på; løn under sygdom eksempelvis, opsigelsevarsler, ændringer af arbejdstider. Det vil også være en god ide at få aftalt hvor meget arbejde du makismalt kan få. Og hvor meget du mindst skal have, det vil jo være surt show, hvis du kun kan få 2 timer fredag aften og 2 timer lørdag aften og derudover skal være klar til at komme på arbejde inden for en time hvis andre melder sig syge.

Du skriver at dine fødder ikke har det godt, har du overvejet om du stadig gider? Nok var det en prøveperiode fra chefens side, men du har nu også set virksomheden an. Du har også ret til at stille krav, løn, arbejdstider osv. Jeg synes heller ikke du skal gå med til at du har risikoen for at nogen løber fra regningen, hvis det kommer op i forhandlingerne. Husk at læse hele kontrakten. Hvis der henvises til andre dokumenter eller aftaler, så find ud af hvad der står i dem også.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #13
08. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

11#  Lyder lidt mærkeligt at han siger: "sig til kunderne at du er ny og ikke hans standard." Synes de chefer føler den lidt for meget ! 

Hvordan er det gået med kontrakten? 
Må jeg spørge er chefen etnisk dansker? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. juli 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Hvad mener du med "etnisk dansker"?


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

Om han er dansker


Svar #16
08. juli 2014 af PSXL

#12 Altså vi får ikke løn under sygdom, da vi kun får løn for de antal timer, vi er på arbejde - er det ikke generelt sådan, tjenerjobbet foregår? Jeg har ikke fået kontrakten endnu, da han ikke var der, da jeg var på arbejde sidste gang, men jeg skal helt sikkert se den igennem med min familie.

Han ringede faktisk her for en halv time siden, og spurgte om jeg kunne komme på arbejde nu i sådan 1-2 timer. Det havde jeg så ikke mulighed for, så han måtte finde en anden. Problemet er, at når det ikke er tors-lør, så er der for det meste kun én tjener på om frokosten og kun én om aftenen. Jeg var derinde i går og spise med min kæreste, og de havde rigtig travlt, så den ene tjener var nødt til at indkalde en ekstra tjener. Det gik så ud over servicen, da de ikke nok med det, også skulle vaske tallerkener af, da vi heller ikke har opvasker på alle dage. Tors-lør og lidt af søndagen har vi, men de andre dage ikke rigtigt. 

Det kan man da ikke kræve af en tjener? Jo, hvis det står i kontrakten, men hvis ikke, så nej - men nu må jeg lige få den snart. 

Jeg skal helt klart spørge om det med, at nogle måske løber med regningen. Af princip vil jeg på ingen måde gå med til at dække det underskud i kassen, da vi ovenikøbet heller ikke har en overenskomst. 

#13 Ja, han er meget direkte! Det er lidt overvældende. Jeg har fundet ud af, at han faktisk ikke er chef, som jeg fik indtryk af under jobsamtalen, men "kun" bestyrer, så der er en chef, der er over ham, som vi kan brokke os over ham til. Bestyreren har endda været fjernet fra restauranten engang! Han stiller meget store krav, såsom at vi skal præsentere vinen og maden, og vi er alle ufaglærte tjenere.

Altså han har et dansk navn, men kan flydende italiensk. Men jeg vil tro, at han er grønlænder, det sagde kokken noget om i hvert fald. Tænker du på, om han måske er italiener? Min kæreste arbejder nemlig også på en italiensk restaurant, hvor cheferne er italienske, og de er ret strenge!


Brugbart svar (0)

Svar #17
13. juli 2014 af preity1610 (Slettet)

16# Ja det gør de italianer nemlig, men tilgengæld er de også meget dygtige selv, så derfor de stiller høje krav vil jeg tro ;-) 


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. august 2014 af pema66 (Slettet)

0#: Hvis det stadig har relevans:

Det skal anføres, at du ikke kan aftale dig ud af EAL § 23, stk. 3, jf. stk. 2, jf. § 27, stk. 2, hvorefter din retsstilling ikke er anderledes, end var svindet i kassen ikke anført i kontrakten. Du kan dog aftale dette efter skadens indtræden, hvorefter det vil være klogt ikke at agere, idet arbejdsgiver beder dig erstate kassebeholdningen.


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. august 2014 af anonym000

#17

Jeg kan fortælle dig, at den forestilling som du har om italienere er forkert. Det giver ikke mening at sige "Brasilianere er gode til at spille fodbold", "Italienere er gode til at lave mad" etc.

- - -

...............


Skriv et svar til: Job som tjener

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.