Køb og Salg

Uretfærdig anklagelse-Hjælp

26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Hej

Foleden har jeg fået solgt en bærbar. Senere kontakter køberen mig at han ikke er tilfreds med købet, han får vide, at det var hans valg at købe varen og den ikke retuneres, så siger han jeg ikke beskrev den godt nok, og det er min skyld, og han vil inføre loven ind, mens jeg ikke har gjort noget ulovligt!. Jeg mener at når han kom og købte den, var det hans opgave at få styr/tjekke varen, dermed skulle han spørge om den og prøve den, det gjorde han så. I kommentar feltet skrev jeg at office pakken var installeret (i annoncen), køberen mener at jeg ikke var grundig nok, at sige office pakken ikke var aktiverede, og at jeg skal aktivere den for ham! Bemærk jeg ikke sagde den var aktiveret. Nu har han anklaget mig til aarhusretshjælp.....? Altså jeg har ikke gjort noget forkert, eller brudt loven nogen steder eller på nogen måder!, har lige modaget en mail fra aarhus retshjælp, har tilføjet mailen som vedtagetfil jeg modtog fra det såkaldte ''aarhus retshjælp''. Hvad skal jeg gøre? Kan jeg bare ignore det, idet jeg ikke har så meget fritid, og lige har startet på gym, gør hvad jeg kan for at læse lektierne, hjælp mig. Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der er umiddelbart ikke noget at komme efter hvis din side af historien er korrekt gengivet.

Varen er købt som beset.

Og du skal bestemt ikke være bange for Århus retshjælp. For det første er de bestemt ikke særligt dygtige, og for det andet så har de ingenting at skulle have sagt. De er en neutral instans som ikke har hverken lovgivende, udøvende eller dømmende magt.

Jeg taler af erfaring.


Svar #2
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Tak for svaret, det er nemlig sørgligt at vide der er sådan nogle uretfærdige behandlende individer i Danmark...


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. august 2014 af MaibritG

Jeg vil så mene, at når du skriver at officepakken er installeret, så bør det dreje som en aktiveret udgave, dsv. en udgave, jeg kan bruge nu uden at skulle bruge ekstra penge på det. Til sammenligning ville du vel også forvente, at når en forhandler skriver, at der er installeret et styresystem på PCen, at den installerede udgave faktisk også virker uden merbetaling.

Så det handler i bund og grund om definitionen af hvad et installeret program er.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Altså i bund og grund skrev jeg ikke at den var aktiverede, han kunne da have spurge om det da han kom, dermed er det slet ikke mit problem.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. august 2014 af MaibritG

Hvis du direkte har sagt til køber, så denne ikke kan have været i tvivl om, at han/hun skulle købe en licens, da programmet ikke var aktiveret, så er der ikke noget at komme efter.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Jeg er tilbøjelig til at give #3 ret. Indtil Officepakken er aktiveret, er den blot et ligegyldigt gratis stykke demo-ware, som enhver kan installere på en PC. Når du overhovedet nævner Office i din salgsannonce, må man gå ud fra, at det nævnes som en feature, der bidrager til værdien af denne PC og derfor er et incitament for at købe netop denne PC.


Svar #7
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Nu er handlen slut for længst, men han vil have, jeg aktiverer den for ham, altså det er hans ansvar at vide hvad han køber, hvis man skulle se det fra en anden synspunkt, kunne han have spurgt mig, når han kom og købte den. Jeg ved jo ikke hvad han tænker.


Svar #8
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

#6 som sagt er det hans ansvar, at vide hvad han køber. Dermed er det hans skyld hvis han ikke spurgte om dette.


Brugbart svar (1)

Svar #9
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Det er vel også dit ansvar at præsentere varen på en fair og ikke vildledende måde.


Svar #10
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

9# Det er jeg godt klar over. For at være mere specifik har jeg præsenteret varen godt nok, men hvad angår softwaren (office pakken) så har jeg ikke været specifik nok, men igen det er stadig hans ansvar at vide hvad han køber. Dermed har jeg ikke snydt, men ikke været specifik nok. Men jeg har stadig ikke gjort noget ulovligt.


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. august 2014 af MaibritG

Potentielt har du faktisk ikke solgt den vare, som din salgsannonce giver udtryk for, og det kan ikke undskyldes med en dårlig præsentation eller købers uvidenhed. Dette kan også være nok til at en handel bør gå tilbage eller, at du som sælger levere manglen i form af en lovlig aktiveringskode.
 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. august 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Er du sikker på, at du ikke har gjort noget forkert? 

Vedhæftet fil:unnamed.jpg

Svar #13
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

11# Hør lige her; Jeg oprettede ikke et spørgsmål for at diskutere, om jeg har ret eller ej, jeg er 100% overbevist om at jeg har fuldstændig ret, idet jeg har ikke brudt loven på nogen måder. Nok om det, jeg har fået svaret i #1, Maibrit, hvis jeg solgte varen via post, gav jeg dig ret, men det har jeg nu ikke, køberen kom selv, så varen og betalte. Ex, hvis jeg køber en splinterny bil fra en bilforhandler, jeg går hen til sælgeren og spørger ikke om den har autopilot eller ej. Jeg køber bilen, da jeg er på vej hjemme, bemærker jeg at denne funktion mangler i bilen, måske accepter bilforhandleren en retur, men nu er jeg jo ikke en forhandler eller noget, så denne mulighed er der ikke. Bemærk jeg ikke tvang køberen at købe den, køberen kom selv på hans fødder og købte den.


Svar #14
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

#12 haha, jeg er 100% sikker på jeg ikke har gjort noget forkert, at være ikke specifik nok er en anden sag, men igen, det er køberens opgave at få informationer om varen fra sælgeren, køberen kan ikke forvente man er expert og specifik nok til at svare alle spørgsmål. Forstår ikke denne tankegang #6 har.


Brugbart svar (1)

Svar #15
26. august 2014 af MaibritG

#13, Faktum er at der forsat er en mangel ved varen som du annoncerer med, og der dækker købeloven mellem private også (§1a). Det er nok også det advokathjælpen vil pointere, og i den forbindelse vil gøre brug af ophævelsesprincippet.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #16
26. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

#14

Der må da være en grund til, at du nævner i din annonce, at PCen kommer med Office.


Svar #17
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

#15 Sig mig, forstod du ikke, starten af #13, stadig enig med #1


Brugbart svar (0)

Svar #18
26. august 2014 af peter lind

Hvorfor installerer du ikke den pakke. Du kan da også få en ven til at gøre det for dig

Jeg har købt flere både stationære og bærbare i en almindelig forretning, hvor sådanne pakker fulgte med men ikke var installeret


Brugbart svar (0)

Svar #19
26. august 2014 af Stats

Eksempelvis fortrydelses- og returret gælder ikke ved private handler...

Du må selv vurdere dette;
Hvis i ikke kommer til enighed, så kan køber trække dig i retten... Dette vil koste dyrt for jer  begge... Bare alene Advokat omk. 15-20.000 kr. Derfor er det dumt for både dig og køber, at komme i retten for dette...

Vurder om du tør tage risikoen... (håbe at han ikke gør det)....
Ser du, at brokke sig over det som svare til 1000 kr? og måske bruge 15-20.000 kr. i advokat omk. Tror du at køber kunne finde på det...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #20
26. august 2014 af Hansihh (Slettet)

Jeg har office pakken 2013 (lovlig), men af skolen, hvis jeg gør det, så får han min fulde navn, mail, mobil nr. osv, hvilket jeg ikke vil give til en fremmede. Dermed sagde jeg ikke at den var aktiverede fra starten af, synes jeg ikke skal gøre det, idet jeg nævnte det ikke fra starten af.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 52 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.