Køb og Salg

Hvilken Macbook?

15. marts 2018 af MN2904

Jeg skal have mig en Macbook men er i tvivl om, hvorvidt det skal være en Pro eller Air. Hvilken er bedst til gymnasiet og på lang sigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2018 af Mathias7878

Hvis det bare er til skolebrug, så vil jeg nok råde dig til at købe en Air, såfremt det skal være en MacBook. Der er ingen grund til at bruge penge på en MacBook Pro.

- - -

 

 


Svar #2
15. marts 2018 af MN2904

Hvad er den helt store forskel på de 2 computere? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2018 af Mathias7878

Indholdet i selve computeren. MacBook Pro er vist ret god til at lave film på, redigere billeder og sådan noget, men hvis du bare skal have word, excel og måske et matematikprogram, er der ingen grund til at bruge flere penge på MacBook Pro.

En billig HP bærbar ville også være en mulighed.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. marts 2018 af Mathian

Jeg købte en Pro fordi man kan forøge hardisk hukommelsen, hastigheden, og udskifte batteriet. Det kan man ikke med air, fordi organerne eller det indre system er kompakt, de hænger tæt sammen. Det er kun muligt hos en Mac-forhandler. Pro giver dig muligheder for at selv at udskifte ram, forøge gb, og batteriets levetid. 

Fordele med air: tynd, let, og smart design. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. marts 2018 af EnStuderende

Det er også værd at nævne, at en Pro har indbygget CD disk drev (er ikke lige 100% sikker på de nye dog, har ikke lige holdt mig opdateret), hvilket en air ikke har, så der skal du have fat i en ekstern. Derimod har en Air, trods navnet, intet ventilationssystem, hvilket naturligt begrænser dens arbejdsbyrde mere end en Pro, der har et kølingssystem. 

Fordelen i en Air er dog helt klart vægten.


Svar #6
15. marts 2018 af MN2904

Så du råder mig til en Pro? De nyeste Pro's har ikke CD disk drev, men jeg kommer alligevel ikke til at bruge det


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. marts 2018 af JulieW99

Jeg har en MacBook Pro 2016 model i 13", uden touch bar. Den kan væsentligt mere end jeg nogensinde nok får brug for og det er "overkill" til studiet hvis du ikke skal noget grafisk, men jeg er utroligt glad for den. Den vejer vel omkring det samme som en Air. Der er kun USB-C stik i, så det skal du lige have in mente. Det er altså nok nødvendigt med et ekstra stik så du kan smide et USB-B i (det alm. USB). Du kan købe sådan et fra Apple til små 70kr i Elgiganten. Der ikke CD-drev i.

Men alt efter pengepungen, så er en Air ganske, ganske fin og fejler absolut intet. Der har du også alm. USB-stik og alt muligt.

Vær obs på forskel på tastaturet. Den nye Promodel har butterfly-effect, og er derfor væsentligt anderledes at skrive på. Jeg ville nok lige teste computeren af i en butik, for at se om jeg finder det behageligt. For mit vedkommende skulle mine hænder i den grad vende sig til butterfly-effecten, men det er virkelig rart at skrive på.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. marts 2018 af Mathian

Man ved aldrig, hvad man skal bruge en computer til, der kan opstå en hel masse gode ideer undervejs studiet, og alle mulige (tunge) programmer kan vise sig frugtbare, jeg kan ikke anbefale pro nok, men det er din beslutning. Med tiden bliver computere langsommere, så er det altid rart lige at opdatere ens ram-system fra 8 til 16, så bevare den sin hastighed, og kan selvfølgelig deraf blive hurtigere. 

Held og lykke med købet. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. september 2018 af zealwit (Slettet)

Jeg har købt mange computere i tidens løb, og jeg synes at det mest økonomiske over tid altid er at købe en meget kraftfuld computer, da der så går meget længere tid før den skal skiftes ud. Der bliver stillet større og større krav til hardware for at køre de programmer og medier som vi før eller siden alle bruger til daglig. Hvis du køber en computer der lige akkurat kan køre de ting der fungerer i dag bliver den hurtigere outdated. Jeg ville købe en Macbook Pro. Den er dyrere lige nu, men over tid tror jeg at du sparer penge hvis du passer på den. Hvis den bliver langsom kan du altid geninstallere det hele.


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. september 2018 af swpply (Slettet)

#4

Jeg købte en Pro fordi man kan forøge hardisk hukommelsen, hastigheden, og udskifte batteriet.

Ja det er korrekt at det forholdte sig sådan før i tiden. Men jeg ret sikker på at det meste af hardwaren idag er lodet direkte til logicboardet på de nye MacBook Pro, hvilket selvfølgelig gør det svært at udskifte dem medmindre man selvfølgelig er en haj med en loddekolbe.


Skriv et svar til: Hvilken Macbook?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.