Matematik

matrix - Gauss-Jordan elimination

09. september 2014 af 99cmhmarc (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

hey folkens er i gang med en Matamatik opgave dem er løbet ind i et noget jeg ikke ved hvordan jeg løser

jeg er opgaver 4 planer 

α1 : x +2y = 1
α2 : (2−11)x + (2*2−23)y + (2*2−1)z = 3*2−14
α3 : 2x +3y + (2*2−1)z = 2*2−1
α4 : (2+2)x + (2*2+2)y + (4*2−2)z = 5*2−4.

og har anvændt Gauss-Jordan elimination og få et resultat 

\begin{pmatrix} 1 & 0 & 6 &3 \\ 0 & -1 & 3& 1\\ 0 & 0 & 0 &0\\ 0 & 0 & 0 &0 \end{pmatrix}

men den næste del af min opgave er jeg i twivl om hvad jeg skal er der nogle der er istand til at forklare mig hvad de vil i denne opgave 

2. Kontrollér din løsning ved at indsætte den i ligningssystemet og se at alle ligningerne er opfyldt.

og Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2014 af peter lind

Det du har angivet er en matrix ikke løsning til ligningssystemet. Det fremgår af det du skriver, at du har regnet på det ikke angivet den oprindellige opgave.

Du skulle finde de tal x, y og z og (i følge din matrix) en fjerde variabel skal være for at opfylde det oprindelige ligningssystem. Disse tal skal du sætte ind i det oprindelige ligningssystem for at kontrollere at dine resulter stemmer

Svar #2
09. september 2014 af 99cmhmarc (Slettet)

de forige opgaver skulle jeg anvænde Gauss-Jordan elimination til at komme til det resultat jeg har fået

mit spørgsmål var hvordan jeg få laver min næste opgave i det siden jeg ikke viste hvad jeg skulle

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Matricen er muligvis en udvidet ligningsmatrix, dvs. den indeholder højresiden også sammen med en ekstra ligning. Men det fremgår ikke klart, hvad opgaven går ud på. Hvad skal man med de 4 planer i opgaven?

#0, #2

Det med gult fremhævede siger, at du skal gøre prøve ved at indsætte din fundne løsning i det oprindelige sæt af ligningerne. Hvis løsningen er korrekt, skal den jo gerne tilfredsstille det oprindelige sæt ligninger.

(Hvordan kan være nået til matematik på univ/videregående niveau uden nogen sinde at have gjort prøve i en ligning?).

Skriv et svar til: matrix - Gauss-Jordan elimination

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.