Dansk

Portrætskrivning af en veninde, hjælp tak!

09. september 2014 af bcsara (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal skrive et portræt af en veninde, men jeg har aldrig skrevet et portræt før og ved ikke hvordan det skal stilles op eller hvordan jeg kan skrive det. Jeg har interviewet hende. Nogle der vil hjælpe? :(


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2014 af rakijovic

Lige dele spøgefuldt og firkantet sagt er et skrevet portræt lidt som en produktbeskrivelse; man nævner alle egenskaber man kan komme i tanker om og sørger for at teksten er bare nogenlunde sammenhængende.

Du kunne starte med fx "Snuske Sødesen går i dit-og-datten klasse på Vestre Snorkinge skole, tæt på Lallekøbing. Hendes yndlingsfag er oldtidskundskab (hvor klassen lige har afsluttet et projekt om sibiriske underhylere og tandbørster) og sprogfagene, med særligt henblik på¨undervisningen i oldbulgarsk bondedialekt. Dog hænger <veninden> ikke fast i fortiden idet hun også nærer stor interesse for sin samtid, omverden og <ja, hvad filan hun nu får tiden til at gå med>. Denne interesse udspringer fra, bla blah blah," – og her kan du så for alvor begynde at boltre dig i udforskningen af veninden og hendes verden.

Prøv at skrive en klamamse eller to selv, og så tager vi den lidt derfra. Der burde være masser af materiale fra interviewet – hvis du vel at mærjke har stillet de rigtige (under-)spørgsmål. Jeg har dog en vis fornemmelse at spørgsmålene alle har været varianter af "hvad er din yndlings-dit-eller-dat?" ;)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Portrætskrivning af en veninde, hjælp tak!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.