Fysik

2.26 spændingsdeler

07. november 2014 af multo26 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

På figuren som kommer senere er vist en dobbelt spændingsdeler, hvis glidekontakter er indstillet på de angivne modstandsværdier. Spændingsdelerens indgangsklemmer a og b er tilsluttet 24 V. 

Beregn spændingen på udgangsklemmerne c og d, når spændingsdeleren er ubelastet.

Jeg forstår intet, skal man bruge spændingsdelerformlen?


Svar #1
07. november 2014 af multo26 (Slettet)

Billede
Vedhæftet fil:20141107_191404.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Du skal huske, at den første spændingsdeler er belasete af den anden. Den førstes nedre del er parallelkoblet med den andens totale modstand. Hvis du tager det med i beregningerne, kan du bruge spændingsdelerformlen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Opstil to knudepunktsligninger ( Kirchhoffs strømlov ), med knudepunkter i hver af glidekontakterne.

Du kan så finde de to spændinger i de to glidekontakter ( to ligninger med to ubekendte ).


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. februar 2019 af Leopard666

#3

#0:  Opstil to knudepunktsligninger ( Kirchhoffs strømlov ), med knudepunkter i hver af glidekontakterne.

Du kan så finde de to spændinger i de to glidekontakter ( to ligninger med to ubekendte ).

Hej 

gider du lige skrive din metode ,så kan jeg bedre forstå dig?tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. februar 2019 af Eksperimentalfysikeren

Det virker ikke som om hesch er aktiv på SP længere. Derfor vil jeg tillade mig at svare.

Kirchhoffs strømlov siger, at den totale strøm, der strømmer ind til en knude (regnet med fortegn) er 0. Ser vi på den første glider, så løber der en positiv strøm fra a til knuden. Vi kalder spændingen i knuden for U1. Strømstyrken bliver så (Ua-U1)/Ra1, hvor Ra1 er modstanden mellem a og knude 1. Tilsvarende findes strømstyrken gennem den nedre del af første spændingsdeler og til sidst strømstyrken gennem øvre del af anden spændingsdeler. Det giver en ligning med V1 og V2 er ubekendte (V2 er spændingen i anden knude.) Derefter opstilles en ny ligning´for strømstyrkerne ind mod knude 2. Dermed haar man to ligninger med to ubekendte. De løses med en af de gængse metoder.


Skriv et svar til: 2.26 spændingsdeler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.