Matematik
Monotoniforhold
Hej
Jeg har i en opgave fået vide at : funktionen givet ved :
f(x)=ln(x)-1/2x+5, x>0
man skal bestemme f'(x) og derefter bestemme monotoniforhold for f
okay, jeg har altså brugt til at finde ud af at hvad man gøre ved ln(x) (men kommer heller ikke nogen vej)
Er der nogen der ude der kan hjælp mig med denne opgave ?
og venligst ikke bar skrive matematikken ned, men også forklar mig hvilken metoder du bruger da monotoniforhold er en af de sværst matematik version for mig
Tak i forvejen :)
Svar #2
16. november 2014 af mathon
dvs

monotoniintervalgrænserne bestemmes
bl.a. af:
x > 0 og løsningen til

+ 0 -
0________2_______>
voksende aftagende
Da fortegnsvariationen for
dokumenterer monotonien af
Svar #3
16. november 2014 af TerryKanrekhaHugens (Slettet)
Nårh på den måde :D ej 1000 tak for det hele (isære for forklaring ) :D
Svar #4
16. november 2014 af TerryKanrekhaHugens (Slettet)
Kan du hjælp mig med nogle kun få andre opgaver i matematik mathon ?
jeg har fået at vide at 2 funktioner f og g er bestem ved
f(x)=2x3,5+x2+10 og
g(x)= 7x2,5+2x
om f er en stamfunktion
Jeg har kun haft en dag om imtergradregning ...
Jeg tror at man skal intergrer , men ved ikke hvordan man kan integrer dette to funktioner
Svar #5
17. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)
#4: Er det den masse, de to funktioner danner i et koordinatsystem, du skal bestemme? Kan du uploade hele opgaven?
Bard
Svar #6
17. november 2014 af TerryKanrekhaHugens (Slettet)
Bard du kan se opgaven på denne link
http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Gymnasiale-uddannelser/Proever-og-eksamen/Skriftlige-opgavesaet/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/121210%20stx123-MAT-B-07122012.ashx
Jeg skal faktisk både lave opgave 5 og 6 - Men jeg har fokus på ogave 6 da opgave 5 er mere svære
Svar #7
Ok. Så for nummer (6).
Du ved jo, at:
![\int [7x^2^.^5+2x+10] =2x^3^.^5+x^2+10x](https://media.studieportalen.dk/images/equations/dUbjiU94Ipxy6dzswktaeg==.gif)
Så mit svar er nej, medmindre at C = 10 i g(x). Opgaven er nu formuleret lidt tricky, så jeg ved ikke helt, om de antager, at C = 10 i f(x). Hvis C = 10 i din f(x), så ville svaret være ja, men da de ikke oplyser dette, hælder jeg nu mest mere til, at svaret er nej.
Bard
Svar #8
Number (5) er nu lidt mere vanskelig at forklare, men husk, at hastighed kan beskrives som en tangent til noget (jvf. differentialregning).
Den eneste måde du kan gøre dette på er ved at tegne en tangent til det punkt, hvor t = 50, og hvor den rette linje kun rører netop det punkt. Når du så har tegnet den rette linje, kan du jo finde dens hældning ved følgende formel:

Og hvor (x1y1) og (x2y2) er to nemme og runde punkter, du netop selv vælger. Koordinaterne til disse vil du jo blive i stand til at aflæse via dit koordinatsystem.
Håber dette giver lidt mening.
Bard
Svar #9
#7: Rettelse. Jeg misforstod opgaven i begyndelsen og troede, at functionen for g(x) hed: g(x)=7x2.5+2x+10.
f er en stamfunction til g, hvis og kun hvis C = 10.
Bard
Svar #10
19. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#7 , #9
Der forekommer ikke noget C i opgave 6. Det drejer sig om at afgøre, om funktionen
f(x) = 2·x3,5 + x2 + 10
er en stamfunktion til funktionen
g(x) = 7·x2,5 + 2x .
Man benytter sætningen
[ f(x) er en stamfunktion til g(x) ] ⇔ f '(x) = g(x) .
Ved differentiation af f(x) ser man, at
f '(x) = 7·x2,5 + 2x = g(x)
hvorfor man konkluderer, at f(x) er en stamfunktion til g(x) (uden nogen ekstra betingelser).
Svar #11
20. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)
#10: ?
I denne situation er:

Medmindre C = 10. Hvis du skal gå integrationsvejen for at bevise, at f(x) er en stamfunktion. Du vil jo få:
f(x) = 2x3.5 + x2 + C, hvilket ikke er lig med f(x) = 2·x3,5 + x2 + 10, medmindre C = 10.
Bard
Svar #12
20. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der gælder jo netop, at
∫ g(x) dx = f(x) + C
hvilket viser, at f(x) er en stamfunktion til g(x) . Man skal undersøge, om f(x) er en stamfunktion til g(x), og det er tilfældet her. f(x) er en stamfunktion til g(x) uanset hvad værdien af C er, og det skyldes netop, at
f '(x) = g(x) .
Skriv et svar til: Monotoniforhold
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.