Dansk

Racisme

24. november 2014 af kleiner27 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Min ven og jeg er igang med en opgave om racisme,

og vi vil meget glade vis i gad at svare på de følgende spørgsmål. :-)

Hvorfor tror du at nogen hvide folk føler sig bedre end sorte?

Hvorfor tror du at nogen hvide folk føler trang til at nedgøre sorte folk?

Hvordan tror du sorte har det med at KKK (Ku Klux Klan) gør som de gør?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2014 af Næmingurin (Slettet)

Et godt sociologisk begreb I kan bruge er "Othering" - det omfatter den mentalitet at dele sig i "Os" vs "Dem".
Det, der er fremmed, kan godt virke skræmmende fremprovokerer angst og følelsen af, at man er truet og må beskytte sig. Derfor hedder racisme også xenophobi; angsten for det fremmede. 
I dag i Danmark foregår "othering" særlig imod muslimer og folk fra arabiske lande - så i moderne forstand er det nok ikke racen talen er om, men mere en diskrimination mod folk af mellemøstlig herkomst og kultur. Derfor vil jeg betragte "othering" og angsten mod det fremmede som roden til, hvorfor hvide folk kan føle sig bedre end sorte. 

I traditionel forstand handler racisme om sorte vs hvide.

Har ikke rigtig nogle kilder, men før i tiden associerede man desuden sorte folk med lig - hvis i fx har set mosefundene, har de en mere sort farve ;) At se nogle sorte var derfor noget der blev associeret med noget fremmed, død, forvirring og lig. Man vidste ikke engang, om sorte var mennesker eller ej - og de blev jo også senerehen betragtet som ejendom hellere end mennesker.


Svar #2
25. november 2014 af kleiner27 (Slettet)

Tusind tak det var rigtig nyttigt det var lig hvad vi manglede!:-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2014 af Næmingurin (Slettet)

<3


Svar #4
25. november 2014 af kleiner27 (Slettet)

<3


Skriv et svar til: Racisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.