Idræt

Grundtræningsprogram for håndboldspiller

01. december 2014 af gegge - Niveau: B-niveau

Målet er at udvikle et grundtræningsprogram der tilpasser sig denne case, og vise overblik og sammenhæng mellem træningseffekt og valg af øvelser.

Programmet skal indholde noget teoretisk viden der stemmer overens med casens mål.
udover det, skal programmet indholde varriation og restitution, progression.

Vi har en case der lyder således:
Emilie på 17 år spiller håndbold.
Hun træner 2 gange om ugen og spiller kamp i weekenderne. 
Hendes position på banen er fløj.

Jeg skal lave et grundtræningsprogram der vil kunne forbedre hendes præstationer på banen.
(hvis man tænker at hun skal i gang med at spille igen efter en off-season)

Nogle der kan hjælpe mig lidt på vej? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af Dkdrengen (Slettet)

Okay start med at tænk:

Hun spiller håndbold, og er fløjspiller. 

Hvis du ved lidt om håndboldt, så ser vi at fløjen ofte er den spiller, som løber hurtigst og i intervaller(de bevæger sig ikke så meget i hver ende) -> ud fra denne observation, skal Emilie selvfølgelig træne alm. løb, sprint og intervalløb. 

Som fløjspiller skal man også lave lange hop ind over stregen, for at få størst mulig vinkel på målet så det er nemmere at score. Derfor skal hendes springstyrke også trænes. Dette kan gøres ved bentræning. F.eks. længdespring, boxjump, jumpsquat osv.

Fløjen kommer ofte ud i nogle ustrukne placeringer ved benene, så for at undgå skader her skal hun have en masse mobilitetstræning og statisk stabilterings træning. 

Derudover er styrketræning(hele kroppen) for en håndboldspiller også vigtigt, da hun skal kunne kæmpe sig igennem et forsvar og kunne dække op i den anden ende. 


Skriv et svar til: Grundtræningsprogram for håndboldspiller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.