Kommentarer til Studieportalen.dk

Ringe tekstbehandlingsmuligheder

07. december 2014 af Stygotius

Den tekstbehandlingsmæssige side af Studieportalen er elendig.

Når man skal svare på et indlæg/svar i en tråd, blliver man præsenteret for et lille, smalt skrivevindue. Man kan her ikke se andres indlæg. Det betyder at man ikke kan konferere med det der er skrevet tidligere.

I ens indbakke er der ingen mulighed for at gå ind og redigere en besked. Det er håbløst.

Man kan heller ikke "paste" (indsætte) en skreven og  kopieret tekst og bevare dens redigeringstræk som f.eks. fede typer, kursiv og lign.

Alt i alt fungerer Studieportalen fuldkomment håbløst når det drejer sig om den praktiske indretning.

I øvrigt er 10 min. for lidt tid at have til redigering.

15 min. bør være minimum. Hvorfor ikke 20 ??


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2014 af Jacobadm (Slettet)

Hej Stygotius

Tak for dine idéer. Vi tager dem med i overvejelserne. Overordnet synes jeg bestemt ikke at tekstbehandlingsmulighederne er dårlige, men vi er selvfølgelig åbne for mulige forbedringer for brugerne.

Det er lidt svært at referere direkte til dine kritikpunkter, men jeg løber dem igennem fra toppen.

Der kan ikke ændres på bredden af vinduet man skriver i. Formatet er fast i bredden. Men du kan altid trække i nederste højre hjørne og gøre vinduet længere, hvis du har brug for at se hele din tekst.

Du burde kunne se andres indlæg, og derfor konferere med de forrige indlæg mens du selv svarer. Det problem forstår jeg ikke helt. Uddyb gerne din problemstilling?

Hvilke redigeringsmuligheder er det, du mangler i indbakken?

Når du refererer til tidligere indlæg kan du benytte 'citer'. Når du benytter den funktion bibeholdes øvrige formateringer som kursivfede typer og lign.

Det kan godt være, at der skal være lidt længere tid til redigering. Men der skal være en øvre grænse, men måske 15 minutter er bedre. Det overvejer vi.

Du kan evt. sende mig en besked i min indbakke og skitsere hvilke redigeringer du gerne vil kunne foretage.

Venlig hilsen

Jacob


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. december 2014 af Jacobadm (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2014 af Jacobadm (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #4
09. december 2014 af Jacobadm (Slettet)

#1

Hej Stygotius

Tak for dine idéer. Vi tager dem med i overvejelserne. Overordnet synes jeg bestemt ikke at tekstbehandlingsmulighederne er dårlige, men vi er selvfølgelig åbne for mulige forbedringer for brugerne.

Det er lidt svært at referere direkte til dine kritikpunkter, men jeg løber dem igennem fra toppen.

Der kan ikke ændres på bredden af vinduet man skriver i. Formatet er fast i bredden. Men du kan altid trække i nederste højre hjørne og gøre vinduet længere, hvis du har brug for at se hele din tekst.

Du burde kunne se andres indlæg, og derfor konferere med de forrige indlæg mens du selv svarer. Det problem forstår jeg ikke helt. Uddyb gerne din problemstilling?

Hvilke redigeringsmuligheder er det, du mangler i indbakken?

Når du refererer til tidligere indlæg kan du benytte 'citer'. Når du benytter den funktion bibeholdes øvrige formateringer som kursivfede typer og lign.

Det kan godt være, at der skal være lidt længere tid til redigering. Men der skal være en øvre grænse, men måske 15 minutter er bedre. Det overvejer vi.

Du kan evt. sende mig en besked i min indbakke og skitsere hvilke redigeringer du gerne vil kunne foretage.

Venlig hilsen

Jacob


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2014 af ramobaro

man kan vist heller ikke vedhæfte filer i beskeder....


Svar #6
12. december 2014 af Stygotius

Nej netop, og det er en stor mangel at man heller ikke kan rette i en sendt besked.


Svar #7
02. januar 2015 af Stygotius

Et eksempel på at man ikke kan se indlæg i en tråd mens man redigerer et svar, er vedhæftet.

m.v.h.

sv,j,


Svar #8
02. januar 2015 af Stygotius

Et eksempel på at man ikke kan se andres indlæg i en tråd mens man redigerer et svar, er vedhæftet.

m.v.h.

sv,j,

Vedhæftet fil:Screenshot (9).png

Brugbart svar (0)

Svar #9
04. januar 2015 af Heptan

Jeg er helt enig! Det kan tage en time at skrive et naturvidenskabeligt indlæg nogle gange.

Måske kan I give os følgende forsinkede julegaver: (Det kan da ikke være svært at fixe? Det vil spare os rigtig mange timer i det lange løb!)

- Mulighed for at bevare formateringen ved copy-paste af tekst i skrivevinduet. Hver gang man fx skal afstemme et reaktionsskema i kemi, kan man kopiere reaktionsskemaet, men den gemmer ikke formateringen.

Eksempel:

H+ (aq) + I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + H2(l)

Her har jeg lavet en markering med musen mindst 9 gange, og hver gang jeg har markeret skal jeg trykke på den rigtige tast oppe i værktøjslinjen. Man kan ikke engang lave flere markeringer på en gang med ctrl-tasten. Når jeg så skal fortsætte med at afstemme, skal jeg så gøre det heeele igen, og tilføje tre tal:

2 H+ (aq) + 2 I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + 2 H2O (l)            (jeg gider ikke)

- En genvejstast til sænket og hævet skrift for at gøre ovenstående nemmere! (findes det?) Der er genveje til bold og italic skrift, men ikke umiddelbart til hævet og sænket skrift? Jeg bruger det hele tiden, og hver gang skal jeg markere med musen, og trykke på den rigtige tast.

- Når man redigerer et indlæg, så kan man ikke se tråden (det er vel bare en lille fejl som kan rettes?)

- Mulighed for at tilføje filer i indlæg + mulighed for at redigere vedhæftet billede eller tilføje et nyt til samme indlæg (indenfor de 10 min selvfølgelig).

Jeg synes desuden redigeringstiden på 10 min er fin. Vi sætter desuden rigtig stor pris på siden her, designet og systemet er perfekt (til humanistiske tråde). Men det egner sig ikke rigtig til naturvidenskabelige tråde.


Svar #10
04. januar 2015 af Stygotius

Indholdet i # 9 må stå for forfatterens egen regning.

Det er ret uforståeligt at man ikke kan vedhæfte noget til en svarmeddelelse i sin indbakke.


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#9

Vedrørende muligheden for at bevare formatteringen ved copy/paste husker jeg, at jeg engang har sat et flag et sted i min profil, således at formatteringen bevares, når jeg copy/paster ind i tekstredigeringsboksen. Her er din kemiske reaktion fra #9 pastet uden yderligere formattering

H+ (aq) + I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + H2(l)

Jeg må tilstå, at jeg ikke kan finde det sted igen i profilen, hvor jeg valgte den mulighed, så måske er den forsvundet i en senere opdatering.


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. januar 2015 af Heptan

#11

Øv, hvor er det snyd ...


Brugbart svar (0)

Svar #13
05. januar 2015 af tsi87 (Slettet)

.


Svar #14
05. januar 2015 af Stygotius

-godt og fyldestgørende svar.


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. januar 2015 af Jacobadm (Slettet)

Det er browser-specifikt hvordan formateringerne ændrer sig, når man kopierer. Vi arbejder på en midlertidig løsning, der indtil problemet er helt afdækket, kan fungere i én type browser hvor formateringerne bibeholdes. 

Derudover er der en opdatering af CKE-editoren på vej i næste uge. Derved kommer der helt automatisk nye gode løsninger, der afhjælper nogle af problemerne som tidligere er indrapporteret. Det kommer live i næste uge.


Brugbart svar (0)

Svar #16
06. januar 2015 af Heptan

#15 Super, tak!

Andersen, hvilken browser bruger du??


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#16

Jeg bruger IE 10 .


Brugbart svar (0)

Svar #18
08. januar 2015 af LeonhardEuler

#16 : En anden mulighed er at markere et stykke matematik/tekst og hive det ned til svarfeltet. På denne måde bevarer den formatet.

  (test:)     H+ (aq) + I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + H2(l)

Det virker på Google Chrome og Safari, som jeg lige har testet for. Benytter du derimod den traditionelle copy/paste metode, vil formatet blive fjernet. 


Brugbart svar (0)

Svar #19
08. januar 2015 af LubDub

test

               2 H+ (aq)     +     I- (aq)     +      H2O2 (aq)     ----->     I2 (aq)     +     H2(l)


Brugbart svar (0)

Svar #20
08. januar 2015 af Heptan

Test

H+ (aq) + I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + H2(l)

Test

H+ (aq) + I- (aq) + H2O2 (aq) → I2 (aq) + H2O (l)

Så må man jo bare lave to indlæg - en med en skabelon og en man skriver i


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.