LaTeX

Nybegynder

12. december 2014 af ntrbd (Slettet)

Jeg har set min studiekammerat aflevere rigtigt flotte afleveringer v.h.a. Latex. Skal man tilegne sig færdigheder, eller kan man gå i gang med programmet "med det samme"? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af daleif (Slettet)

LaTeX kan være noget svært at gå til i starten da syntaksen og måden det fungerer på er emget anderledes end det man er vant til.

Du kan starte med at finde min latexbog på nettet, så vidt jeg ved må jeg ikke linke til den direkte da det er reklame, men søg efter 'latexbog' i google.

Du kan så prøve om LaTeX er noget for dig ved at oprette dig som bruger på sharelatex.com, der kan du køre LaTeX direkte i din browser (Chrome eller Firefox) uden at skulle installere noget på din egen computer.

Personligt foretrækker jeg dog at installere det på min egen computer og så bruge den editor etc som jeg nu har lyst til.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2014 af anonym000

Ad #0

Hvad er der galt i, at aflevere det i håndskrevet form ?

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #3
14. december 2014 af Therk

Ad #1 vil jeg tillade mig at give linket til daliefs bog:

Introduktion til LaTeX

- Af hvad jeg ved af er han anerkendt som Danmarks førende hoved inden for LaTeX.

LaTeX læres efter min erfaring kun ved at arbejde med det. På 4. år med LaTeX lærer jeg stadig noget næsten hver gang jeg skriver i det. Undrer du dig over noget som ikke er dækket af daleifs bog, kan du prøve at søge på TeX - LaTeX Stack Exchange eller, hvis det ikke findes der endnu, stille dit spørgsmål der.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. december 2016 af Number42

.


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. december 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du kan prøve at søge: "The Not So Short Introduction to LATEX"

Det kan være, du kan få fat i tekster skrevet i LaTeX og benytte dem som udgangspunkt for dine egne tekster.

Ud over beskrivelsen af sproget har du brug for et program til at skrive koden i og et program til at oversætte koden til færdig tekst. Det er dette "sharelatex.com" kan klare, men kun, når du er online. Skal du køre offline, må du downloade programmerne og installere dem.


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. december 2016 af Walras

Det skal måske siges, at det også er muligt at bruge LyX, hvis du relativt let vil opnå et simpelt, men pænt LaTeX-look. Om det er værd at lære at skrive i LaTeX handler en del om studie, mængden og typerne af opgaver mv.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. august 2017 af anonym000

Er det værd at lære latex hvis man starter på et ingeniørstudie med meget matematik og fysik?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Så afgjort. Det var på DTU, jeg stiftede bekendtskab med DTU. Det er normalt at aflevere bachelor- og kandidatopgaverne i LaTeX.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. september 2017 af anonym000

Okay. Hvad med de mindre opgaver? Foregår det også i latex?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. september 2017 af ØI (Slettet)

#9
I mine 5 år på DTU blev så godt som alle opgaver lavet i LaTeX.


Brugbart svar (0)

Svar #11
01. september 2017 af anonym000

#10

Man bruger altså ikke programmer som word?

Jeg tror også at man laver nogle opgaver i maple.
- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Man bruger også Maple, men det er kun, når man har brug for de ting Maple er beregnet til. Maple er et eksempel på værktøjsprogrammer ligesom GeoGebra, som du sikkert kender fra gymnasiet, printudlægningsprogrammer, statistikprogrammet R osv. I en del tilfælde vil jeg regne med, at man afleverer en rapport i LaTeX og bilag i det relevante værktøjsporogram, f.eks. Maple.

Iøvrigt afleverer man ikke LaTeX-filen. Den bruges til at generere en PDF-fil, som man afleverer.


Brugbart svar (0)

Svar #13
01. september 2017 af anonym000

Ah, okay.

kender du nogle gode offline programmer til latex til macOS?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #14
01. september 2017 af Number42

Helt ærligt så synes de ovenstående overdriver hvor indviklet det er 

Selvfølgelig hvis du vil skive artikler eller bøger, kræver det lidt mere at sætte sig ind i. Men hvis formålet er  mere beskedent er det nok en god ide bare at begynde. Det er ikke svært.

Du kan bruge fx funktionen i top linien som opslagsværk til at starte med.  Der er også masser af intro materiale og manualer til formålet.

Latex bliver mere og mere almindeling i matematik programmer og er der relativt standardiseret. Absolut godt at lære.

Jeg bruger ikke  Apple, så ingen kommentarer, prøv at google

Prøv i øvrigt TeXnicCenter download, 


Brugbart svar (0)

Svar #15
01. september 2017 af daleif (Slettet)

tug.org/mactex

er standard installationen til Mac. Det er den aller nemmeste LaTeX at installaere på tværs af alle platforme. Husk dog at opdatere den efter installation. MacTeX kan opdateres i ca 1 år. Derefter skal den udskiftes med en ny.

Der kommer en eller to editorer med MacTeX. Kan ikke huske hvilke. Men det er en helt frit for hvilken editor man anvender. Til helt nye kan fx TeXMaker eller TeXStudio være rar da den hjælper mens man skriver.

Husk, har man altid internet adgang, så er sharelatex.com et alternativ. Det kører rent i browseren (Chrome eller Firefox er nok det mest almindelige).


Brugbart svar (0)

Svar #16
01. september 2017 af anonym000

#15

Er programmerne gratis? 

Jeg ved at ude på dtu bruger man sharelatex.com. Ved du hvad forskellen på dette og MacTex er? (ved at den ene er online og man kan være flere op at samarb.)

Mht. sharelatex så bryder jeg mig ikke mig om at være afhængig af internettet.

Jeg har ikke brug latex før. Er det sådan at hvis jeg lære en kode til at fx skrive f(x)=x^2, vil denne kode være det samme i både sharelatex og MacTex eller er koden den samme?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. september 2017 af daleif (Slettet)

MacTeX er gratis. Det er meget få latex produkter der tages penge for (udvidet support i sharelatex kunne være et eksempel). Et andet er Scientific Workplace, men den findes vist alligevel ikke til Mac.

sharelatex er bare et webinterface til latex. De har nogle servere som oversætter tingene til dig. Koden er den samme.


Brugbart svar (0)

Svar #18
01. september 2017 af anonym000

ad #17

Okay, tak.

Jeg er startet på dtu og alle dem jeg snakket med havde brugt latex i deres gymnasietid. Det er helt nyt for mig. Jeg tænkte på om den e-bog du har lavet er nem nok at gå i gang med?

Desuden kan jeg se at den er fra 2011. Er den ikke "outdatet"? Men det er den vil ikke hvis det er den samme kode man bruger etc.
(Jeg spørger dumt nok lidt dumt ).

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #19
01. september 2017 af daleif (Slettet)

Så hurtigt ændret LaTeX sig ikke. Det er kun cutting edge ting så som tikz og biblatex som har ændret sig megt siden 2011. Det er bla denne stabilitet som gør at LaTeX er så meget anvendt inden for naturvidenskaberne.

Har ikke så meget tid til at skrive bøger mere.


Brugbart svar (0)

Svar #20
01. september 2017 af daleif (Slettet)

Ellers se nogle af Nicola Talbots bøger

http://www.dickimaw-books.com/people/nicola-talbot.html

Ellers er tex.stackexchange.com steadet i dag hvor man finder LaTeX hjælp.


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.