Dansk
Forkskel på semantik og semiotik
Hey, jeg sidder lidt og skal bruge en fornuftig (gerne akedemisk) definition på forskellen mellem semantik og semiotik. Ville høre om der ligger mere i det end at semantik er fortolkning af skrevne tekster og semiotik er fortolkning af tegn, og tegnlære . Eller er det mig som har misforstået noget ??
Svar #1
08. januar 2015 af Stygotius (Slettet)
Du har forstået det helt rigtigt.
Semiotik er læren om tegn, dvs. alle tegn, også de ikke-sproglige, f.eks. de signaler som vores sanser sender til hjernen eller de tegn som vi sender til hinanden ved f.eks. kropssprog og grimasser.
Hvis nogen rynker brynene, er det et tegn til en der signalerer beymring, vrede, utilfredshed eller lign.
I sprogvidenskaben er tegn, eller mindstetegn, det samme som morfemer, dvs. de mindste enheder der indeholder information. Ordet "bilerne" f.eks. indeholder rodmorfemet "bil" + tegnet "-er" som betyder flertal og tegnet "-ne" som betyder bestemt flertal.
Svar #2
08. januar 2015 af NBH1992 (Slettet)
okay fedt , tak for det :) Også sådan jeg forstod det :)
Hvad så, når jeg har et portfolio (faktisk bare en hjemmeside, hvor jeg skulle skrive noget om mig og min uddannelse), - kan man så sige at det er i selve teksten det semantiske er, og der så er semiotik i form af min æstetiske fremstilling med billeder, logo osv. ??
Skriv et svar til: Forkskel på semantik og semiotik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.