Dansk

Freud HJÆLP

14. januar 2015 af sumia9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er i gang med novellen "Glasskabet" af Ingemann, og vil gerne have noget af Sigmund Freuds teori med ind, men jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg kan tage med ind. 

I mit tilfælde vil jeg have at de psykologiske ting skal skal handle om hovedperson, Mr. Seyfert.

Håber I forstår mit spørgsmål

Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2015 af exatb

Man kunne antage at Seyfert har et problem med den orale fase, fordi han er optaget af at suge rigdom til sig som ikke tilkommer ham.

Han opfylder kun hvad der er lov og ret, dvs han fortrænger følerlser. Forsvarsmekanismen isolation

Han ender med psykose, hvilket siges at være karakteristisk for dem med oralfaseproblemer.

Svar #2
16. januar 2015 af sumia9 (Slettet)

Mange tak
Men jeg tænke også på det med overjeg, id, og jeg
Hvordan kan det hænge sammen med mr.seyfert

Tak på forhånd

Svar #3
17. januar 2015 af sumia9 (Slettet)

Hej igen. Forstår ikke helt det med den orale fase? Kan du uddybe en smule

Tak

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. januar 2015 af exatb

Freud siger at barnet i den orale fase er styret af lystprincippet, dvs at alt handler om at søge lyst og undgå lyst. Hvis der opstår problemer i denne fase, dvs hvis det nægtes det lystfulde eller påtvinges ulyst, vil det i det voksne liv føre til grådighed, afhængighed og selvoptagethed..

Id har den totale dominans i den orale fase. Det består af drifter og fortrængte følelser. Id ønsker behovstilfredsstillelse koste hvad det vil.

Jeg´et får den gode ide at balsamere, så han på "lovlig vis" kan beholde pengene uden at blive angrebet af et fordømmende overjeg, dvs uden at bryde de gældende love og regler. 

Svar #5

Aha nu jeg med. Tusind tak

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. januar 2015 af overguard (Slettet)

Det er noget vrøvl med oralfasen!
 Hans normer/overjeg er stærkt og fordømmende. Han kan ikke give sig hen til sine lyster (nb den varmblodige kone), fortrænger i stedet lysten (fra jeget til ubv), sublimerer med at samle rigdomme, men bliver til sidst gal,da det fortrængte (lysten) ikke længere han holdes på plads/fortrængt til det ubv og det fortrængte dukker op igen i forvrænget form (liget angreb på ham) som symptom. I al korthed

Svar #7

Hvis det med oralfasen ikke passer hvad er så ifølge Freud grunden til at Mr.Seyfert reagerer på den måde som han nu reagerer på?

Brugbart svar (0)

Svar #8
17. januar 2015 af overguard (Slettet)

Det fortrængtes tilbagekomst (det kommer altid tilbage i forvrænget form) i form af galskab/sindsyge (eller i det mindste som små-symptomer hos de fleste af os - og det er helr 'normalt' at være småneurotisk :-) alle fortrænger). Man/Seyfert kan ikke holde drifterne tilbage, og det forsøgte man at gøre/gjorde i det meget moralske victorianske samfund - (man skulle være en samfundsborger, blive rig, være moralsk og religiøs etc - og al moral liger i overjeget, som presser jeget til at opføre sig pænt og ikke være, for nu at være lidt vulgær: liderlig og følge drifterne fra det ubevidste) Hans jeg bryder sammen under presset fra overjeg, moralen, og det ubevidste (drifterne), han oversvømmes af symptomer på det varmblodige/liderlige fra det ubevidste, men i fordrejet form: den døde angriber ham (læs: det fortrængte) og som tidligere nævnt bliver han psykotisk: hans indre tankeverden opfattes som virkelighed.

Svar #9

Okay. Nu tror jeg at jeg er med. Mange tak

Svar #10

Jeg har lige et andet spørgsmål. I min opgave er der et spørgsmål der hedder "hvordan passer menneskeopfattelsen med samtiden" og novellen er Glasskabet af Ingeman. Nogen der har en ide om hvad jeg skal komme ind på?

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #11
19. januar 2015 af exatb

Vrøvl?? Nånå.. Ikke alle er enige med Freud. At bruge hendes rigdomme til at fortrænge følelser med har intet med sublimering at gøre. Sublimering er at omdanne ondt til godt, og det er der ikke tale om her. Han elsker hende ikke. Han gifter sig med hende for pengenes skyld, og er ligeglad med hendes behov for nærhed. Først da hele formuen er væk, kommer alt det fortrængte væltende.

Brugbart svar (0)

Svar #12
19. januar 2015 af overguard (Slettet)

til Tresamusant

Enig med Freud eller ej - så er det hans teorier, der bliver spurgt om - og det kræver hår på brystet at kritisere ham - mere hår end jeg har. Jeg har aldrig talt om sublimering, men det kunne vi da godt!

Hvad er det fortrængte, "der kommer væltende", hvad er fortrængt, er det pengene, er det ...???

Brugbart svar (0)

Svar #13
19. januar 2015 af exatb

Se under #6: "...fortrænger i stedet lysten (fra jeget til ubv), sublimerer med at samle rigdomme"

Hele hans følelsesliv, og den ondskab han forvolder bliver han konfronteret med da al rigdom er forsvundet. Han erkender at han aldrig har elsket andre end sig selv og hendes rigdomme. Pengene var kompensationen for det manglende følelsesliv. Tror jeg.

Brugbart svar (0)

Svar #14
19. januar 2015 af overguard (Slettet)

sorry - slut for nu

Skriv et svar til: Freud HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.