Matematik
funktion bestem k
Hej
Jeg skal bestemme den værdi af k, så f(x)=k har præcist to løsninger.
Jeg håber nogle kan hjælpe mig, med at forstå opgaven til at starte med. Altså hvad er det helt præcist jeg skal bestemme, idet jeg ikke kan se hvordan k kommer ind i billedet? Og især at f(x)=k
Skulle k være en konstant? Men den vil da ikke have nogen betydning for, at der vil være 2 løsninger? Og når der nævnes "to løsninger" menes der så to løsninger for værdien af x? Opgaven er vedhæftet. Jeg håber på at I kan hjælpe! Det er opgave 6.
Svar #2
16. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Bestem først de to løsninger x1 og x2 til ligningen f '(x) = 0 . k kan da netop være en af de to værdier f(x1) og f(x2).
Svar #3
16. januar 2015 af OnceUponATime (Slettet)
Vil det sige, at jeg først skal differentiere funktionen og eventuelt bruge rodformlen til at bestemme de to værdier for x?
Og herefter konkludere, at de to x-værdier er lig med k, eller at:
k = f(x2) og k = f(x1)
Og vil det betyde, at når jeg har bestemt værdierne for x, at jeg så skal indsætte dem i f? Altså, skal jeg regne k = f(x2) og k = f(x1) ud?
Svar #4
Ligningen f '(x) = 0 er en 2.-gradsligning, som man løser på sædvanlig måde.
De to mulige værdier for k er f(x1) og f(x2) , som jo så skal beregnes.
Svar #5
16. januar 2015 af Soeffi

Billedet giver en ide om løsningen, men intet bevis. Det er lavet ved at google, det som står med farvet skrift.
Svar #6
Jeg er med nu. Men vil I ikke ligeledes forklare mig, hvordan I forstod hvad der blev spurgt om? Jeg synes nemlig, at det stod virkelig kringlet? Hvordan kunne I læse på opgaven, at der blev spurgt efter at løse k=f(x1) og k=f(x2) ?
Svar #7
Kald de to værdier f(x1) og f(x2) for y1 og y2 og lad y1 < y2 . Funktionen f(x) er et 3.-gradspolynomium, så ligningen f(x) = k har højst 3 forskellige løsninger. Da ligningen f '(x) = 0 har 2 forskellige løsninger, har f(x) 2 lokale ekstrema. Det følger da, at hvis k < y1 eller k > y2 , har ligningen f(x) = k netop 1 løsning. Hvis k = y1 eller k = y2 har ligningen netop 2 løsninger, og hvis y1 < k < y2 har ligningen 3 løsninger.
Svar #8
Jeg skal lige se om jeg har forstået det korrekt fuldstændig korrekt. Her er mine beregninger:
og 
Jeg løser derefter k= f(x1) og k= f(x2)
f(x1) = 1 og f(x2) = 5
Er det det jeg skal løse? Er opgaven færdig? Er det rigtigt formuleret med " k = f(x1) " ?
Svar #9
Man løser ikke k= f(x1) og k= f(x2) . Man beregner f(x1) og f(x2).
Du skal så afslutte med at angive de to værdier af k (altså de to beregnede funktionsværdier), for hvilke ligningen f(x) = k har netop 2 løsninger.
Svar #10
Okay, vil de så sige, at mine to beregnede funktionsværdier er:
f(3)=1 og f(1)=5
Er det det, der menes med at angive de to værdier af k? Jeg forstår det som, at man skal sætte noget lig med k. F.eks. at k=1 og k=5. Men det kan jeg forstå, at det ikke er.
Men jeg forstår ikke mine løsninger - altså hvad jeg har regnet mig frem til? Jeg kan se, at jeg har regnet mig frem til y-værdierne, altså funktionsværdierne som du siger, men hvilken betydning har det? Jeg kan altså stadig ikke se sammenhængen mellem k og funktionsværdierne?
Svar #11
Man skal bestemme de værdier af k, for hvilke ligningen f(x) = k har netop 2 løsninger, og de værdier er k = 1 og k = 5. I #9 ville jeg have dig til at gøre konklusionen færdig.
Svar #12
17. januar 2015 af Soeffi
#10Okay, vil de så sige, at mine to beregnede funktionsværdier er:
f(3)=1 og f(1)=5
For k=1 har f(x)=k de to løsninger x=0 og x=3 (blå kurves skæring med eller tangering af orange linje). For k=5 har f(x)=k løsningerne x=1 og x=4 (skæring/tangering med/af rød linje).
Svar #13
18. januar 2015 af OnceUponATime (Slettet)
#12 Det forstår jeg meget, meget lidt af. Nu er jeg blevet forvirret. Er det ikke nok, at angive at k=1 og k=5 ?
Jeg forstår slet ikke hvor alle disse x=0 og x=3 og x=1 og x=4 lige pludselig kommer fra?
#11 I #2 nævner du, at k kun kan være en af de to værdier f(x1) og f(x2). Hvilken af de to værdier k=1 og k=5 er k så? Jeg må stadig indrømme at opgaven virker lidt fremmed over for mig.
Svar #14
18. januar 2015 af OnceUponATime (Slettet)
#11 Men hvis man løser f(x1) og f(x2) som er hhv 1 og 5, og man dernæst siger at k=1 og k=5, så må man jo vel også sige, at k=f(x1)=f(3)=1 ? Fordi k=1?
Skriv et svar til: funktion bestem k
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.