Matematik

Linear Programmering.

02. februar 2015 af Amril (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Hvad menes der med en "basic solution" til et lineært program. Jeg har forsøgt at finde svaret i lærebogen, men uden held. Der står udelukkende;

A feasible basic solution is obtained by setting the non-basic variables equal to zero.

Så betragt følgende program;

max \ x + 2y

s.t. x + y < 2 \\x < 1

Og alle variable er ikke negative. Hvad er alle mulige basic solutions, og hvilke er feasible/infeasible?

Udfra citatet foroven siger jeg, at vi sætter x og y = 0, hvilket opfylder vores uligheder, og det er så en basic feasible solution.

Men hvordan bestemmer man "alle" basic solutions, og hvordan bestemmer man dem, som ikke nødvendigvis er feasible? Dette synes jeg ikke, at bogen giver et svar på i de første par kapitler (de stillede opgaver er i øvrigt ikke udarbejdet af forfatteren selv, så det er måske årsagen).


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2015 af peter lind

Jeg gætter på at det drejer sig om simplex algoritmen. I den er der nogle søjler svarende til hver variabel samt en yderst til højre.  Heraf er nogle enhedvektorer. Hvis du sætter disse variable der har enhedsvektorer til at have værdien på  højre side af skemaet ud foran 1 tallet og resten til at være 0 vil du have et resultat, der opfylder betingelserne. Disse variable siges at være i basis med de pågældende værdier.


Skriv et svar til: Linear Programmering.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.