Matematik
Trigonometriske ligninger
Jeg er lige startet med triogonometriske funktioner. Jeg skal løse denne ligning i hånden.
Hvis der ikke var interval på opgaven kunne jeg god løse ligningen, men intervallet driller mig :-(
2cos(2t)=1 for t∈(0;π)
MANGE tak for hjælpen :-)
Svar #2
03. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Løs ligningen
2·cos(2t) = 1
generelt og udskil så de løsninger, der ligger i intervallet [0;π] .
Svar #4
04. februar 2015 af MetteMarieH (Slettet)
Tak for svarene. Mathon jeg har nok ikke lært nok til at forstå dit svar. Andersen11 jeg vedhæfter hvorledes, jeg har løst ligningen. Vil du vejlede mig i, hvorledes jeg udskiller de løsninger, der ligger i intervallet (0,π).
På forhånd TAK
Svar #5
04. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Ja, det er forsåvidt korrekt. Man har
cos(2t) = 1/2 ⇔
2t = π/3 + p·2π ∨ 2t = 2π - π/3 + p·2π , p ∈ Z ⇔
t = π/6 + p·π ∨ t = 5π/6 + p·π , p ∈ Z
Man ser, at i hvert udtryk får man en værdi for t i intervallet [0;π] netop ved at vælge p = 0 , dvs. når løsningerne begrænses til intervallet [0;π] , får man
t = π/6 ∨ t = 5π/6 .
Svar #6
04. februar 2015 af MetteMarieH (Slettet)
Tak for svaret. Jeg kan se, at du finder den anden løsning til cos ved at sige 2π-t. Det giver god mening. Jeg har dog lært at den anden løsning findes ved at sætte minus foran t. Jeg er derfor i tvivl om det jeg har lavet er rigtigt. Jeg vedhæfter igen :-)
Endnu engang TAK for hjælpen
Svar #7
04. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
2π-t og -t svarer jo til samme punkt på enhedscirklen.
Det skal være -π/6 + p·π i udtrykket for t .
Du får så løsningerne i intervallet [0;π] ved at vælge p = 0 i det første udtryk for t , og p = 1 i det andet udtryk for t.
Skriv et svar til: Trigonometriske ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.