Dansk
Parentes
Hej, jeg vil gerne vide, om der skal være en parentes inde i en parentes, når man forklarer ting. Hvad for en sætning er mest rigtig:
1. Hun var cool (sej (et engelsk udtryk)).
2. Hun var cool (sej (et engelsk udtryk).
På forhånd tak.
Svar #1
19. februar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)
hej,
antallet af højre- og venstre parantser skal naturligvis passe, så sætning 1 er bedst, men konstruktionen med paranteser inden in paranteser er noget rod i andet end matematik og fysik.
Overvej om ikke du bør lade selve sætningen stå (Hun var cool), og så flytte forklaringen ned i en fodnote.
Hilsen Lars
Svar #2
19. februar 2015 af exatb
En parentes inde i en anden parentes har jeg aldrig set i en skriftlig fremstilling.
Man kunne skrive
Hun var cool(Engelsk: sej)
Svar #3
19. februar 2015 af Eksperimentalfysikeren
Parenteser består ALTID af en begyndelsesparentes og en slutparentes.
Det er rigtigt, at parentes i parentes er sjældent andre steder end matematik og fysik, men kort inden jeg gik ind i denne tråd havde jeg lige set et eksempel på det. Det er på cyklist.dk/Aktuelt/Nyt/Nyheder/Hjaelp-os-med-at-skaffe-viden, første indlæg.
Det kan iøvrigt udnyttes som karakteristik af en person i et stykke skønlitteratur (eller endda faglitteratur). Jeg har faktisk mødt en person, der somme tider talte i parentes i parentes i parentes, fordi han midt i en sætning kom i tanker om noget andet, som har så begyndte at tale om, hvorefter han igen kom i tanker om noget andet. Forbløffende nok plejede han at afslutte parenteserne, så det gav mening!
Svar #4
19. februar 2015 af exatb
At man har set det på nettet gør det jo ikke automatisk til en gangbar konstruktion. Flere parenteser vidner for mig om mindre gode formuleringsevner.
Svar #5
19. februar 2015 af Stygotius (Slettet)
Ja, sætningn 1 er klart den bedst skrevne da der mangler en slutparentes..
Der er absolut intet rod i at have en parentes inden i en anden parentes,
Hver af dem skal natrurligvis have en begyndelses- og en slutparentes.
Mange lande i Asien (f.eks. Kina, Vietnam, Korea (dvs. Nordkorea) og Laos) har en anden opfattelse af demokrati end vi har.
Svar #7
19. februar 2015 af Stygotius (Slettet)
Jo, jo, det havde da også været helt fint.
Mit eksempel skulle kun vise hvad man også godt kunne gøre.
Svar #8
19. februar 2015 af Eksperimentalfysikeren
#6: Normalt vil jeg mene, at man bør benytte den form, du angiver i #6 og #2, men der er tilfælde, som det jeg nævner i sidste del af mit indlæg, hvor man bryder konventionerne for at få en bestemt virkning frem.
Det er jo også et kendt virkemiddel i billedkunsten at gå ud over rammen.
Skriv et svar til: Parentes
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.