Dansk

Proletar suspekt -budskab

22. februar 2015 af emilielutras (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg skal analysere Suspekt's Proletar fra 2007, men jeg kan ikke finde hoved og hale i tekstens budskab. Er der nogen, der kan hjælpe? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2015 af Næmingurin (Slettet)

Teksten er skrevet ud fra en proletars synspunt.
Han er fra et lavere samfundslag, og det kommer til udtryk, at de rige ønsker ikke, at deres afkom bliver som ham. Men "Røvhullerne jeres afkom for guds skyld aldrig må immitere/Og af samme grund gør det fordi lortet er fucking interresant/For mit liv modsat dit lorte liv virker pludselig interresant"

Hans fattige liv, hvor han skal servere rige folk og har lyst til at flå huden af, er åbenbart mere interessant end forstadens glimmer og glitter. "Skubber slæder selvom vi ved ikke har penge til det" står der; han klarer det kun med nød og næppe.

"For folk som os bliver ved at lede i blinde efter bedre tider" & "For ligeså snart vi har bare lidt skal hele verden se det!" Her kommer det til udtryk, at selvom han er en ussel proletar, har han håb for fremtiden og taknemmelighed for bare det 'lidt' han har. Hans liv er mere interessant end en forstadsrigmands. Det er her budskabet ligger.

Sympatien ligger klart hos det lyriske 'jeg', proletaren, som anskuer det rige liv som noget uattraktivt.. "Så I kan tage jeres lykke og idyl og stikke den op i assen"


Svar #2
23. februar 2015 af emilielutras (Slettet)

Tak, det hjalp lidt. Men hvad vil kunstneren gerne sige med denne sang?

Skriv et svar til: Proletar suspekt -budskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.